lördag 13 oktober 2018

Idag var det riktigt mycket oväsen utanför riksdagen - böner utropades och folk skanderade.



Idag var det riktigt mycket oväsen utanför riksdagen - böner utropades och folk skanderade. När jag tittar ut trodde jag först att jag såg scener från Tehrans gator. Mycket riktigt var det shiiter som högtidighöll Ashura där man sörjer Hoseyn ibn Ali, son till Ali - Muhammeds svärson *och* kusin - som dog under den fortfarande aktiva blodiga arvstvist den så allseende profeten lämnade efter sig.


Det var många hundratal där och flera funktionärer som delade ut flygblad och bar banderoller det stod "Fråga mig". Jag tog tillfället och frågade vilka som var arrangörer - svaret var Imam Ali Center, en shiitisk moské i Järfälla som gjort sig känd för att bjuda in hatpredikanter. I just den moskén hänger ett stort porträtt av Imam Khomeini.
Khomeini var ledaren för den blodiga islamiseringen av Iran 1979 och har personligen beordrat dödsdomen till över 30 000 politiska fångar (även tidigare allierade) och intellektuella i Iran.
Det tog mig precis 1 minut och 43 sekunder från att jag gick ut ur riksdagshusets dörrar och till att någon sa att "Vi älskar Imam Khomeini"
Khomeini skriver i "Tahrir al Wasilah":
"En man får ha sexuell njutning av ett barn så litet som en baby. Men han får inte penetrera henne vaginalt, men sodomisering är acceptabelt [...] Det är bättre för en flicka att gifta sig i sådan ålder att hon påbörjar sin menstruation i sin makes hus än hennes faders hem. Den fader som gifter bort sin dotter så ung har en permanent plats i himmelen"
Vad som var tragiskt var de många mycket trevliga men hjärntvättade ungdomar (bland annat de flickor jag pixlat i filmen) som utnyttjades som funktionärer åt dessa galningar. Alla ungdomar jag talade med var antingen helt aningslösa eller bara blint följande sin vuxenvärld. Jag försökte ställa dem lite kritiska frågor - men vuxna grep in och avbröt samtalet.
Många av evenemangets deltagare var afghanska pojkar och män, den shiitiska gruppen ser just nu en enorm tillökning av just på grund av många unga ensamstående lågutbildade afghaner som saknar förankring och fast punkt i livet. Moskéerna suger upp dem i rasande takt, enligt samma modell som moskéerna gjorde innan revolutionen i Iran på 70-talet.
En ung afghansk kille började skrika mitt på torget på sitt hemspråk Dari:
- Må gud öka vårt antal, vi måste göra muslimer av dem allihopa!
Han mottogs gillande med ryggdunkningar av vuxna i sin omgivning.
Detta är inte första gången Iran använder ungdomar för destabilisering och radikalisering. På slutet av 90-talet började Iran finanisera ungdomsförbund och "sommarläger" i Yemen för shiitiska ungdomar. Det handlade om att "bygga en stark religös identitet" etc. I 15 år fostrade man hundratusentals religiöst förstärkta, ur dessa skrapade man runt 10 000 fanatiker och på några år rensat ut regeringen och övertagit makten i landet.
Det som är tragiskt är hur det inte var en enda journalist på plats för att granska den oerhörda maktdemonstrationen av lojala islamistiska femtekolonnare utanför Sveriges riksdag.
PS. Jag vill se en ordnad och saklig diskussion i kommentarstråden. Blir du förbannad? Jag med - räkna ner från 10 - men gör inte ner en viktig fråga genom att bli lika barbarisk som barbarerna själva. Påhopp på tjejerna i filmen kommer inte tolereras - de är barn - bli arg på deras föräldrars indoktrinering istället. Bli arg på regeringarna (vår egen och Irans) som finansierar indoktrineringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar