En ny massaker under corona virus namn i Sverige
Vi har sagt en del av svenska politiker är farliga, dem kan komma så att göra en massaker mot människor som dem tycker inte om under corona viruset namn .
TIME: Svensk coronastrategi [för de äldre] kan sluta i historisk massaker på äldre
NOTERAT. Den amerikanska ansedda tidskriften Time Magazine med en upplaga på 5,3 miljoner exemplar har låtit intervjua svensk sjukhuspersonal som inte får komma till tals i svenska medier. En överläkare varnar att svensk coronastrategi kan sluta med en historisk massaker på äldre.
Det handlar om den svenska liberala hanteringen av Covid-19-smittan. Vad som kritiseras särskilt är att svensk vårdpersonal beordras att fortsätta arbeta även vid bekräftad coronasmitta. Time skriver i artikeln: ”Sweden’s Relaxed Approach to the Coronavirus Could Already Be Backfiring” att dödligheten i Sverige ligger på 7,68%, alltså mer än dubbelt så högt som hos våra nordiska grannländer.
Förtroendet för de svenska myndigherernas coroinastrategi är utsatt för intensiv kritik i utländsk press sedan en period. Sverige fäljer inte ens WHO:s uppmaningar.
”Currently, experts say the Swedish government is not following the World Health Organization’s (WHO) guidelines, which advise countries with COVID-19 outbreaks to contact trace where possible and to adopt strict self-isolation measures. “I’m surprised and frustrated that they still have not taken any action or listened to the advice of organizations like WHO,” says Brusselaers. “They disregard any prediction model that has been published by experts in the field and they don’t even give a defense.””
Överläkaren på det svenska sjukhuset som tillfrågades av Time känner att det är viktigt att informationen kommer ut, men vill vara anonym.
”A head doctor at a major hospital in Sweden says the current approach will “probably end in a historical massacre.” He says healthcare workers at his hospital who have tested positive for the virus but are asymptomatic have been advised to continue working. He asked to remain anonymous because “it is frowned upon to speak of the epidemic or to go against the official vision” but said he felt a need to speak out from an “ethical and medical point of view.””
Med andra ord säger de svenska myndigheterna och politikerna en sak offentligt, att de äldre ska skyddas, men i praktiken tillåts smittan spridas bland de äldre vilket gör äldreboenden till veritabla ättestupor (red anm).
Förtroendet för svenska myndigheter kan falla även nationellt
Time konstaterar att svenskar normalt har ett högt förtroende för myndigheters och politikers bedömningar och beslut, men Cecilia Söderberg-Nauclér, som är expert inom patologi och mikrobiologi, säger att detta kan komma att ändra sig snart.
Time skriver även om Folkhälsomyndighetens strategi:
”Anders Tegnell, Sweden’s chief epidemiologist overseeing the government’s response to COVID-19 has said the government should allow the virus to spread slowly through the population, an approach initially employed by the United Kingdom and the Netherlands before both countries rapidly changed strategy amid mounting evidence that this approach would still overburden health care systems. Tegnell told Swedish TV on April 5 that COVID-19 could be stopped by “herd immunity or a combination of immunity and vaccination.””
Något förvirrande är det att konstatera att Folkhälsomyndigheten i Sverige samtidigt förnekar att de tillämpar en strategi om att tillåta en naturlig flockimmunitet utvecklas i populationen.
Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice
- I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
- Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.
- Finns det något fog för TIMES antagande att smittan sprids även av symptomfria? Eller är det en del av den allmänna hysterin.
- Det är förvånande att Newsvoice, precis som mainstream media, för vidare alla förslag, allt tryck på att Sverige, i likhet med flera andra länder, ska ”stänga ner”, avskaffa grundläggande demokratiska rättigheter. Vi har sett massor av sådana här artiklar den sista tiden. Hakelius sammanfattade det bra (Fokus): “På några veckor har vi fått det märkliga förhållandet att ledande journalister i svensk press kräver en polisstat, medan experter och, lite halvhjärtat, politiker håller emot.” Och här får vi av TIME veta att det i Sverige är ett ”relaxed approach”, i jämförelse med de, får man anta ”adekvata åtgärderna” i andra länder.
Allt rättfärdigat med att nerstängningen av hela samhället behövs för att skydda människors hälsa och förhindra dödsfall. Och vad har vi sett när det gäller ”excess mortality” i olika länder. Vad säger den här uppdaterade statistiken från MOMO Europé https://www.euromomo.eu/ från igår torsdag.
I den allmänna paniken rapporteras nu ALLA dödsfall i Sverige, där personerna varit smittade av coronavirus, som ORSAKADE av coronavirus (enligt AB 10/4). Det gör detsamma om personerna hade (flera) allvarliga sjukdomar, som annars skulle anses vara orsaken till dödsfallet – de räknas i alla fall som dödsfall ORSAKADE av coronavirus. Samma sak i USA, där ansvarig samordnare Deborah Birx (presskonferens 7 april) säger: “If someone dies with Covid-19 we are counting that.” Trots att svenska medier känner till att det är så skriver man: ”870 döda svenskar döda AV coronaviruset (AB 10/4) ”77 nya dödsfall AV corona i landet.” (Expressen 10/4).
Och allt förnuft har naturligtvis försvunnit när TIME, som ovan, hävdar att dödligheten av detta virus i Sverige är 7,68 % Räknat på det försvinnande lilla antalet fall som man testat i landet, där det meningslösa i masstestning av ett virus som redan spritts vitt och brett i samhället framhållits många gånger. Och där det lika många gånger gjorts klart att EN MYCKET STOR ANDEL av dem som smittats är symtomfria eller i det närmaste symtomfria (80-90 % har angetts) “Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.” (AB 8 april). Så när man anger runt 10000 smittade kan det verkliga antalet vara 100 000, och när man säger ”870 döda AV coronavirus” räknar man också in alla dem som under normala omständigheter skulle ha ansetts ha dött av sin allvarliga ”underliggande” sjukdom. Så här var förhållandena i Italien: “The way in which we code deaths in our country is very generous in the sense that all the people who die in hospitals with the coronavirus are deemed to be dying of the coronavirus” (Prof Ricciardi) “On re-evaluation by the National Institute of Health, only 12 per cent of death certificates have shown a direct causality from coronavirus, while 88 per cent of patients who have died have at least one pre-morbidity – many had two or three,” https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/
Nu har vi alltså samma ”generösa” sätt att räkna dödsfallen – och på så sätt dödligheten – både i Sverige och USA. Samtidigt som man låtsas att antalet smittade är runt en tiondel av det verkliga förhållandet. Den verkliga andelen smittade i maj har också beräknats kunna vara över 50 % av befolkningen https://www.svd.se/da-vantas-coronasmittan-kulminera-i-sverige . Och har då inte denna epidemi, i motsats till TIMES förhoppningar dött ut?
Dags för Newsvoice att ta det journalistiska ansvaret att försvara våra grundläggande demokratiska rättigheter, verkligen kräva att effektiva åtgärder sätts in för avskilja, skydda och behandla riskgrupper – och slåss för att det övriga samhället görs FUNGERANDE igen. Och få ett slut på ”fake-rapporteringen”!- Stort TACK för ditt inlägg och din vakenhet, Janne! Instämmer till fullo och Newsvoice börjar allt mer att likan en kontrollerad opposition!
- Tack för en sansad kommentar!
- ” men i praktiken tillåts smittan spridas bland de äldre vilket gör äldreboenden till veritabla ättestupor (red anm).” Vad är det Newsvoice redaktion föreslår att Sverige borde göra annorlunda? Jag förstår inte riktigt. Är det en nedstängning av samhället man efterfrågar?
- Jovisst ! Ni ska stänga Sverige, annars coronan sprider som storm över landet ! Jag tror det går inte att kontrollera på något sätt, så Sverige är på väg till massiv katastrof.
- Är det inte det socialisterna vill, massaker på de äldre i Sverige nu när utplundrade skatter ser ut att sina, och den förespeglade vården vid livets slut förmodligen sviks.
Det sorgliga är ju att de redan har fördärvat, indoktrinerat och ödelagt våra ungdomar, föräldrarna fick aldrig chansen att förklara för dem om vad som var rätt eller fel, inte ens rätten till LIV. Socialismen är dödens religion. - Social isolering tills viruset har dött ut eller bra vaccin hunnits utvecklats. Att särskilt skydda utsatta yrkesgrupper samt svaga, sjuka och äldre med nödvändig utrustning och materiel borde ha högsta prioritet.Men det ekar tomt i beredskapslagren och militära resurser är minimala, likaså intensivvårdplatser. I somras hade vi inte tillräckligt med brandbekämpningsresurser och polisen räcker inte till för att trygga samhället. Sedan fastighetsbubbla och kommunal finanskris på grund av migrationspolitiken. Som grädde på moset får Sverige nu Corona virus epedemi med massdöd och massarbetslöshet och masskonkurser. Inte bra.
- Vintern 2018-2019 jobbade jag på ett äldreboende med 60 pensionärer. Under en ca 1 månad dog 9 av dem, vilket är nästan dubbelt så mycket som 7,68%. Antalet döda förra vintern var mer än vanligt, då det brukar vara ca 3-5 pensionärer som årligen dör vid den här tiden på nämnda äldreboende. I år har vi haft ETT dödsfall.
Svårt att hitta någon massaker hos oss i år. Har för övrigt kontakt med personal på 2 andra äldreboenden där det ser liknande ut, en död i på det ena stället och två på det andra i år. Inga massaker där heller.Att WHO med Bill Gates i spetsen är missnöjda med att Sverige inte lyder order och därför beställer en skandalartikel i TIME är inget som förvånar, snarare tvärtom. Tveksamt om de ”intervjuade” ens är existerande människor.
”Historisk massaker på äldre” Bullsh*t!
Vem går på den retoriken (”konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga”)?
”Sverige fäljer inte ens WHO:s uppmaningar.” BRA!- Håller med Emilia.
Som vi har sett så har alla länder tagit åtgärder för att bekämpa epidemin. De flesta har valt att beröva sina medborgares frihet med hjälp olika medel; batong, böter eller fängelse. Sverige är det ända land i världen som har gått en annan väg och valt; frihet, information, och ansvar. Vi är många som är tacksamma för att människor som Tegnell finns i beslutsfattande positioner och vi är stolta att leva i ett land som Sverige.
Coronaviruset kommer att döda människor oavsett vilken metod man använder för att bekämpa det. Alla länder kommer att komma ur det, det är bara en fråga om tid, men det som är av betydelse är vägen ditt. Hoppas att Sverige håller sin kurs och inte ger vika för totalitära metoder. - Emilia, precis som du har jag och några vänner ring upp ett antal äldeboenden.
Det handlar om äldreboende lite varstans i landet.
Inte på ett enda boende har man haft fler döda eller sjuka jämfört med vanliga vintrar/vårar.
De flesta har haft mindre antal svårt sjuka. Fågelinfluensa, dito för svin och nu som kronan har vi utropat Coronan som det slutligen livsfarligaste viruset. Man har ropat vargen kommer en gång för mycket nu.
Rädslan är placerad och folk stannar hemma för att folk blir livrädda om någon hostar.
För att manifestera att det är på riktigt har man lagt ut markeringar på golvet och plexiglas framför kassorna.
Allt som förändras är att man intensifierar signalerna ”för fara”.
Inget i sak har förändrats jämfört med tidigare år. Några enstaka ”influensers” har officiellt gått ut och meddelat i triumf att dom blivit testade positiva. Så har dom uppfyllt sitt uppdrag enligt vad som framlades som nödvändigt på Event201. Dags att var och en funderar på hur det ser ut på hemmen för äldre i sin egen hemkommun.
Att det handlar om ett mentalt krig mot våra sinnen förefaller väldigt troligt. Man måste istället fråga sig varför Tegnell går emot strömmen. Knaske har han skolkat ifrån övningar som Event201 och korruptionslektionerna.
Alla borde skita i MSM, medierna och katastrofpolitikernas stand up teater.
Istället borde man fundera över vad vi gör sedan.
Läste någonstans idag att man i Italien föreslaget att man skall/bör förbjuda pussar o kramar fram tills att man fått fram ett vaccin mot smittan. Det var hälsominister Pierpaulo som uttalade sig i detta tankemässiga bottennapp Vi kan inte längre ha det så här att egennyttiga politiker och bankekonomier vidmakthåller ett feodalsystem/slavsystem som borde vara glömt för länge sedan.
Vi har ett sanningsministerium som gör att alla svenskar bara får ha en tanke/åsikt i huvudet och det är den enda politiskt korrekta feministiska/genus/HBTQ/allas lika värde certifieade tanken.
Den mörka medeltiden med nyinrättad inkvisition måste slås tillbaka.
Folk sparkas från sina jobb om dom inte håller sig till den mediaövervakade statsproklamerade värdegrunden. Bra att LO tar bort fittmössebilderna ur sina arkiv.
Jag uppmanar alla som nu sitter hemma i egenvald eller påtvingad isolering att börja fundera över vart vi är på väg. Eller åtminstone kolla en stund och utvärdera http://euromomo.eu eller fundera lite över hur det är möjligt att WHO:s högsta chef sitter där han gör efter de folkbrott han är ansvarig för. Eller varför WHO till stor del sponsras av Bill Gates. Bara amerikanska staten satsar mer. Har VaccinBill nåt inflytande där?Vi har här nu en chans att lyfta detta oket bara genom att tänka lite annorlunda nu när så många fått tid till det.
Att corona är en sjukdom som sitter i det politiska spelet är åtminstone för mej helt klart en realistisk följd av vårt ekonomiska systems kollaps. Verktygen att rätta till detta återfinns inte i partiböckernas parlament.Glad fortsättning på Påsken
LeifB
- TIME skrev att Saddam Hussein hade biologiska vapen. På grund av det USA Har sönderbombat dåvarande välstånds land med närmare 10 millioner döda som konsekvens, många barn och kvinnor! Vilken referens har sådana fake news tidningar! Skräp
- Ärligt talat jag har känt på mig att något är och varit på tok i detta land sedan alla dessa ”konspirations teorier” som man kan läsa om och höra var stans man går. När man har jobbat och gjort sin plikt som medborgare i alla år, åtminstone jag har jobbat och har varit skatteplikt att betala i 42 år av mitt liv, med 2-3 arbetet man hade, till dem sista året som pga av skador hade man bara en. Klagomål på regeringens misskötsamhet när det gäller ”pensionspengar” som har delas ut till olika bolag samt sittande regeringens chefer som har skona på dessa pengar, som många hundra tals miljoner har försvunnit utan det minsta spår och dem misstänkta har gått fria. Men var är våra pengar? att man måste tigga sig fram för att få sina inarbetade pengar..det är skamligt! Ju, angående denna smitta som tar koll på alla ”missnöjda” pensionärer och så småningom blir en skattelättnad för regeringen som behöver inte betala länge till dessa som blir mer och mer tyst i buren. Men i andra hand svenska regeringen ”slösar” pengar över andra länder och folk som även kommer hit och inte gjort sig förtjänst av dessa och vet inte hur ordet ”arbete” stavas. Detta är inte länge ett konspiration det är fakta det man tillämpa ”Den enes död den andres bröd” och med detta vill jag lyfta jag mig och mitt ord mot alla dessa som bidrar att förstöra moraliska principer, ordning och regler för detta land som om man inte passar sig kommer att hamnar i andras länders klor. Då få man bo under skam och förtryck och så man ville, därför jag vill inte vara med eller kan inte pga jag kanske är död.
- Sitera Slime Mag.? Välrenommerad? Hos vilka?
Ett grundläggande kriterium för en reporter vore att aldrig intervjua en rädd person, eftersom de ser mer fantasi än verklighet. Själv är jag 80+ och ser hur livet monterar ned kroppen mer för varje år. Man är en del av livet, eller…? Evigt liv är en andlig dimension. Valhall nästa….?
Vilka människor är generellt mest rädda i ett krig? Jo, de som inte är vid fronten.
Lövet gör rätt för en gångs skull. När lögnbubblan spricker är Sverige först ut ur startblocken, som förra gången. - Vad fick Sverige att förlora hela Finland under GlV? Rädsla i Sveaborg. Var rädd grabbar och du är utan land.
- Det var inte pga rädsla. Noll förstärkning som lovades dock ovanligt kall vinter så det blev omöjligt pga isen. Plus så föll alla fort under denna tid. Nya strategier.
- Ulf Kristersson som bistod regeringen Reinfeldt i att sälja ut den svenska allmännyttan och därmed kostade skattebetalarna mångmiljardbelopp, tänker nu bistå den nuvarande regeringen i att ta ifrån oss vårt självbestämmande när det gäller beslut om den egna hälsan:Moderaterna vill inrätta en ny lagstiftning som ger regeringen utökade befogenheter i civila kriser. Det säger moderatledaren Ulf Kristersson https://sverigesradio.se/avsnitt/1475998Vi rör oss nu i Sverige med de små stegens tyranni i riktning mot tvångsvaccinering och andra tvångslagar som är oacceptabla. Samtidigt tiger regering, riksdag, myndigheter och mainstreammedia genomgående om de harmlösa metoder utanför skolmedicinen, som fungerar mot corona och dess potentiella följdkomplikationer.Corona har blåsts upp till löjeväckande proportioner och ”boten” har blivit långt värre än soten. Lögnerna, skrämselpropagandan och utelämnandet, i till exempel Public Service, av för medborgarna väsentlig information är kriminell och kommer förhoppningsvis i sinom tid att få en juridisk uppföljning, där fullt ansvar utkrävs från alla inblandade.Exempel på alternativa metoder att hantera corona med, som det svenska etablissemanget inte berättar om, för sina stackars uppskrämda undersåtar:How Vitamin C and Magnesium Helps Reverse Disease and Treat Viral Infections https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2020/04/11/dr-thomas-levy-magnesium.aspx?cid_source=dnl&cid_medium=email&cid_content=art1HL&cid=20200411Z2&et_cid=DM501429&et_rid=848393087
- Även Mike Adams verkar nu ha förstått, att nedstängningen av ett samhälle till följd av corona är ohållbar och i förlängningen kan få fruktansvärda konsekvenser för ett lands invånare:”Alla de som har verkliga lösningar på problemet ignoreras.””Sorgligt nog verkar det som, att vi genomlever en Idiokrati, där ingen i ledande ställning har några som helst insikter om näring, medicin eller vetenskap. De beslut som fattas kommer sig av skrämmande en okunskap och är dömda att misslyckas.””Sorgligt nog, så omger sig Trump med marionetter från läkemedelsindustrin, vilka avsiktligt verkar blockera all information om medicinska ingrepp som inte har med vacciner att göra.””Under tiden dreglar politiska ledare över sin nyvunna rätt att arrestera människor bara för att de lämnar sina hem.”We must all demand a sensible end to the coronavirus lockdowns, or we will lose our liberties forever https://www.naturalnews.com/2020-04-10-we-must-all-demand-a-sensible-end-to-the-coronavirus-lockdowns-or-we-will-lose-our-liberties-forever.htmlÄr svenska politiker nu i färd med att försöka dra in oss i samma diktatoriska träsk som Adams plötsligt vill få bort i sitt eget hemland?
- Det är förvånande att Newsvoice, precis som mainstream media, för vidare alla förslag, allt tryck på att Sverige, i likhet med flera andra länder, ska ”stänga ner”, avskaffa grundläggande demokratiska rättigheter. Vi har sett massor av sådana här artiklar den sista tiden. Hakelius sammanfattade det bra (Fokus): “På några veckor har vi fått det märkliga förhållandet att ledande journalister i svensk press kräver en polisstat, medan experter och, lite halvhjärtat, politiker håller emot.” Och här får vi av TIME veta att det i Sverige är ett ”relaxed approach”, i jämförelse med de, får man anta ”adekvata åtgärderna” i andra länder.
Allt rättfärdigat med att nerstängningen av hela samhället behövs för att skydda människors hälsa och förhindra dödsfall. Och vad har vi sett när det gäller ”excess mortality” i olika länder. Vad säger den här uppdaterade statistiken från MOMO Europe https://www.euromomo.eu/
I den allmänna paniken rapporteras nu ALLA dödsfall i Sverige, där personerna varit smittade av coronavirus, som ORSAKADE av coronavirus. Det gör detsamma om personerna hade (flera) allvarliga sjukdomar, som annars skulle anses vara orsaken till dödsfallet – de räknas i alla fall som dödsfall ORSAKADE av coronavirus. Samma sak i USA, där ansvarig samordnare Deborah Birx (presskonferens 7 april) säger: “If someone dies with Covid-19 we are counting that.” Trots att svenska medier känner till att det är så skriver man: ”870 döda svenskar dödaf av coronaviruset (AB 10/4) ”77 nya dödsfall av corona i landet.” (Expressen 10/4).
Och allt förnuft har naturligtvis försvunnit när TIME, som ovan, hävdar att dödligheten av detta virus i Sverige är 7,68 % Räknat på det försvinnande lilla antalet fall som man testat i landet, där det meningslösa i masstestning av ett virus som redan spritts vitt och brett i samhället framhållits många gånger. Och där det lika många gånger gjorts klart att EN MYCKET STOR ANDEL av dem som smittats är symtomfria eller i det närmaste symtomfria (80-90 % har angetts) “Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.” (AB 8 april). Så när man anger runt 10000 smittade kan det verkliga antalet vara 100 000, och när man säger ”870 döda AV coronavirus” räknar man också in alla dem som under normala omständigheter skulle ha ansetts ha dött av sin allvarliga ”underliggande” sjukdom. - Det är ingen tvekan om att Corona dödar, främst äldre och sjuka. På ett äldreboende där en bekant jobbar har de senaste två veckorna lika många dött i covid-19 som normalt under två månader. Det betyder att framledes kommer färre äldre att dö än normalt.Paniken är matematiskt omotiverad.
- Vad heter det äldreboendet och i vilken stad ligger det ?
- Det goda kommer från Indien. T.ex denna Shiva. Han visar på den som drivit på med alarmismen. Enligt maktens gamla recept: Skapa ett problem -> elda på med kris -> lansera lösningen (I detta fallet en Ny Världs Ordning)
https://www.youtube.com/watch?v=GmD3EoSRgsI&feature=youtu.be
Nu har jag döpt om sjukdomen till Covid-1984 - Så här skriver en enhetschef för äldrevården i ett inlägg (AB igår):
”Vi har haft fyra bekräftade Covid-19 på mitt äldreboende, nu provtar man inte fler. Alla med symptom ska behandlas som Covid-19 sjuka. Avlider någon oavsett om de har symptom eller ej räknas de in i Covid-19 statistiken. Vilket gör att vi faktiskt inte vet hur många som avlider pga viruset. Många av våra patienter har svåra diagnoser och vårdas palliativt ändå. Tycker det är märkligt sätt att vi räknar alla i statistiken oavsett dödsorsak.”- Det är fascinerande att se vilka krafter som drar igång för att få lilla Sverige att ta till extrema åtgärder, stänga ner samhället, upphäva grundläggande mänskliga rättigheter – och allt i namn av att det räddar liv. (Se igen Europe momo från i torsdags över rapporterad överdödlighet, ”excess mortality” i olika länder http://euromomo.eu/ ) Här förenas Slime Magazine, RT (som idag har en artikel om Sverige som är riktigt avancerad fake news och scare mongering), CNN och allehanda svenska journalister i en ansträngning att få Sveriges relativt (i förhållande till de extrema) mindre inskränkande åtgärder att upphöra. Här kan man verkligen prata om en orkestrerad kampanj. Vi kan ju vara säkra på det som Peter Götzsche så träffande skrev om sakent:
”Should it turn out that the epidemic wanes before long, there will be a queue of people wanting to take credit för this. And we can be damned sure draconian measures will be applied again next time. But remember the joke about tigers ‘Why do you blow the horn?’ To keep the tigers away.’ But there are no tigers here.’ ‘There you see!’” https://www.deadlymedicines.dk/corona-an-epidemic-of-mass-panic/
Och här har vi det stora intresset från flera håll att Sverige misslyckas i sitt försök att hålla samhället igång och bevara en del grundläggande demokratiska rättigheter. Det skulle inte gå att ”blåsa i hornet” så lätt nästa gång.Så det allra viktigaste just nu, ihop med att med stor kraft skydda verkliga riskgrupper, måste vara att snabbt och fullt ut få igång samhället och få människor att slåss för och ta tillbaka sina demokratiska rättigheter. Och med kraft låta ”den tredje statsmaktens representanter” få veta att de med sitt budskap om rädsla och skräck inte lyckats bereda väg för polisstaten. Till det ska sägas att det behövs ett stort grävande för att avslöja den fullständigt vidriga falska rapporteringen om antalet smittade och andelen dödsfall (se mitt inlägg 10/4, 20:30). Se här ovan vad enhetschefen berättar om rapporteringen – skandal.
- Självklart vill inte NewsVoice eller jag medverka till att ”stänga ner”, avskaffa grundläggande demokratiska rättigheter i Sverige. Att skydda de mest utsatta grupperna dvs äldre/multisjuka innebär inte att man måste stänga ner hela samhället. Hur kan någon ha missat att jag som debattör är emot auktoritära samhällen?Men att man slarvar med Covid-19, vilken jag själv rehabiliteras ifrån just nu, när det gäller de äldre är så typisk för den svenska modellen. Politiker låtsas att de bryr sig om de äldre. Man är fiffig och låter dem smittas diskret. Konsekvensen är att de försvinner av en efter en och de tömda boendena kan användas till ”annan uthyrning”, något som redan avslöjats av SwebbTV.Jag har fått bekräftat från arbetare inom äldreomsorgen att man inte testar personal alls. Känner man sig frisk får man jobba vidare. Det handlar om att utsätta de äldre för rysk roulette som passar svensk ekonomi och populationsföryngring utmärkt.ALLA inom äldreomsorgen vet om att detta pågår, men ingen pratar om det. Politisk korrekthet till förbannelse.
- Hur mår du, Torbjörn?Upplever du att corona är en svårare smitta än vanlig influensa?Har du märkt om förebyggande och lindrande metoder fungerar för dig?
- Det är en lömsk sjukdom som verkar pågå kanske i 10-12 dagar för att sedan kräva rehab i en månad eller två. Jag är inne på c:a 12 dagen. Lungorna är mest utsatta. De har blivit stela och stramiga. Vet ej om de skadats permanent. Tror inte det.Jag har haft värre influensor, men ingen har gått hårt åt lungorna som denna. Om jag hade drabbats av sekundär infektion som tex pneumokocker eller stafylokocker i lungorna hade detta säkert kunnat leda till döden om man dessutom varit 70+ år och haft andra underliggande tillstånd.Har tagit en hel del extra D3, C och zink. Och utöver det har jag tagit silver, aloe vera-vatten (egentillverkad), ingefärste (färsk). Har även MMS som backup. När det gäller kosten har jag varit som fixerad vid frukt och vill fortfarande egentligen inte äta något annat, så jag har gått ned i vikt.
- Har du haft funderingar på att inhalera till exempel kolloidalt silver, jod, väteperoxid och essentiella oljor med hjälp av nebulisator?
- per 11 april, 2020 at 11:24Apropå min fråga ovan till Torbjörn igår, så dök denna artikel upp idag:Dr Mercola-artikel bland annat om, att nebuliserad väteperoxid är en facil och enkelt utförd behandling mot de flesta virala sjukdomar i andningsvägarna och enligt C-vitamingurun Dr Thomas Levy garanterat också biter på corona https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2020/04/12/why-is-the-world-more-vulnerable-to-a-global-pandemic.aspx?cid_source=dnl&cid_medium=email&cid_content=art1HL&cid=20200412Z2&et_cid=DM508282&et_rid=849024733
- Kosttillskott innehållande järn (järnsulfat) hjälper med bättre syreupptagningsförmåga!
- Järn vill man inte ha i sig för mycket av, det skulle kunna vara kontraproduktivt vid till exempel problem med lungorna som en följd av corona.Den som funderar på att följa Ernest Arnolds förslag ovan, undersök först saken själv, skulle jag vilja rekommendera.
- Så Torbjörn, vad är det då du anser att de svenska politikerna skall göra för att skydda, som de idag inte gör? Konkret alltså. Vad är det för åtgärder du efterlyser?
- Konkret antar jag att alla som arbetar i äldrevården borde testas med testkit som fungerar dvs klarar av att detektera Covid-19, om de nu existerar sådana test. De som testar positivt får inte arbeta med de äldre.Alla som arbetar inom äldreomsorgen bör ha andningsskydd när de besöker de äldres lägenheter och rum. De som jag känner inom vården har inte haft krav på ens andningsskydd. Sedan har vi alla andra knep för att minska smittspridning.Nu är det som om politikerna ställt höga säkerhetskrav på alla människor i samhället UTOM just de som arbetar inom äldreomsorgen. Det säger väl allt om hur de prioriterar.
- Tack för svar. Då förstår jag. Åtgärder riktade mot äldreomsorgen och inte mot övriga samhället alltså. Det tycker jag låter bra.
- Torbjörn, jag uppskattar innerligt att du berättar om dina egna erfarenheter av covid – 19!– Vi är ju många som både här i denna tråd, och i andra – funderar över kopplingen till 5G & hela det system med tusentals satelliter (20 000 ?) som är på väg att utvecklas / kanske till och med redan är på plats i rymden – vad vet vi… ??Det har talats om ett cluster av covid-19 omkring Kista samt någon mer plats, och att (om jag nu fattat det rätt) 5G redan har utvecklats mer där (även på marken)… –> Bor du Torbjörn i närheten av detta?
- 20,000 Satellites for 5G to be Launched Sending Focused Beams of Intense Microwave Radiation Over Entire Earth:
https://healthimpactnews.com/2019/20000-satellites-for-5g-to-be-launched-sending-focused-beams-of-intense-microwave-radiation-over-entire-earth/#- –> Mer väsentlig information om omfattningen av satelliter mm & NWO mm…(Se materialet helst i ordning 1,2,3 – pg a innehållet… !!)1. Why SpaceX And Amazon Are Launching 42,000+ Satellites:
https://www.youtube.com/watch?v=Qd3suMNNIVs&feature=emb_title&gl=US
(17 min.)2. Elon Musk – The A.I. Frontman – David Icke:
https://www.youtube.com/watch?v=77gsKUxpflQ&feature=emb_title
(22 min.)–> Den tredje länken är nog den allra mest viktiga jag någonsin har postat!!- Här följer länken till Cyrus Parsa’s hemsida:
https://theaiorganization.com/Observera även hans 2 böcker!En av alla hans artiklar:
https://theaiorganization.com/covid-19-drones-socialist-regimes-monitor-and-enforce-with-ai-5g-turning-nation-states-into-orwellian-entities-enslaving-everyone/–> Finns det en koppling mellan covid-19 & 5G… ??
–> Botanisera bland allt det material som finns på Cyrus Parsa’s sida – och avgör själva…
- Tillståndet för testkörningen av 5G på Finlandsgatan 7 i Kista är på 39,5-40 GHz. Det är det enda stället med så hög frekvens. De flesta andra tillstånd gäller 3,4-3,6 GHz, förutom Vädursgatan 5 i Göteborg samt Kista ovan som testar på 26,5 – 27,5 GHz.
https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2019/06/tillstand-for-experiment-med-5g-har-ar-listan-over-adresserna/ - ”Spånga och Kista särskilt drabbat av coronaviruset”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/spridning-av-covid-19-i-spanga-och-kistaEftersom 5G är en helt obeprövad teknik vad gäller hälsorisker så borde detta sammanträffande definitivt undersökas för att se om det finns något samband.
- I den här tvåtimmarsvideon finns MASSOR av relevanta frågeställningar om Covid-19 och de drakoniska åtgärder som vidtas över planeten, och som kommer att få, och redan har fått, katastrofala effekter för människor. Jag skulle gärna höra VÄLFORMULERADE argument FÖR och MOT det som sägs i videon – behandlingen, de siffror som rapporteras, de polisstatsåtgärder som vidtas osv.
BLOWING THE WHISTLE ON COVID-19 https://www.youtube.com/watch?v=5g4u1LJQ7_k- Jag håller med JanneL om, att BLOWING THE WHISTLE ON COVID-19 är viktig och ett fall framåt i corona-debatten. Missa den helst inte.
- Varför presentera Times Magasin som ”ansedd” ?? Skärpning TorBjörn –Times hade Hitler som ”årets man” 1932 tror jag det var. Och har dom inte ock sett våra skolskolkande klimatsoldat som typ ”nya kristus”.Känner flera som inte brukar sitt sunda förnuft på grund av rädsla. Man kan ute vara nog försiktig går resonemangen.
- Time beskrivs som ansedd. Det behöver inte betyda att tidningen har goda skäl att kallas ansedd utan jag konstaterar bara att tidningen anses vara ansedd.När en tidning anses vara ansedd av ett etablissemang kan det anses vara ett tecken på att det är något som ska tas med en nypa salt.Nu handlar ju artikeln inte om vad Time som tidning anser om svensk coronastrategi utan vad de svenska läkarna etc i artiklen anser om svensk coronastrategi.
- Tillbaka till hysterin och dödligheten. Under de senaste 40 åren har det förekommit ett antal långvariga läkarstrejker. Eftersom läkarna nu i Sverige med fler länder släppt ordinarie uppgifter och bara ägnar sig åt akutsjukvård, så skulle Covid-1984 kunna jämföras med en läkarstrejk:Vid tidigare strejker gick det så här:Så här verkar fakta vara om än ifrågasatta1973 Israel 1 månads strejk dödstalen ner med 50%
1975 Los A , USA strejk -18 %
1976 Bogota, Colombia 52 dagars strejk -35%
1983 Israel igen 4,5 mån strejk kraftigt ned
1984 Varkaus, Finland minskning
2003 Toronto, Canada omprioriteringar pga SARS tydlig minskningI Sverige var fram till den 20 mars dödstalen desamma som ett normalår, men då var coronadöden minimal. Intressantare att se nu efter halva april. Då kanske det visar sig att färre dör än normalt, eftersom läkarna inte längre gör onödiga ingrepp. Hur som helst intressant.
Här följer man dödsstatistiken för ett antal europeiska länder:
http://www.euromomo.se- Ligger något i detta! Den västerländska läkarkonsten har vuxit fram utifrån slagfältens barberare, som helt sonika sågade bort ruttnande skador från vassa vapen. Konsten har knappast kommit längre i total brist på filosofi.
- @ Mycket bra Åke Och likadant där du sorterar efter Godhet och Ondhet. Ovanstående statistik är mycket trovärdig, men däremot tror jag inte det är läkarnas jonglerande med skalpeller vid operationsbordet som gör att så många dör – när de inte är på strejk. Jag tror den stora avgörande faktorn är att vet man att läkaren är i strejk så måste man ta EGENANSVAR för sin hälsa. Det ger LIVSKRAFT. Att överlämna det till den vita rocken.
Vill du ha referenser Googla Doctor on strike Death rate.
- Många av våra äldre går på en del (massor) av mediciner varav en del är s.k. Statiner vars uppgift är att minska cholesterol i blodet. Denna slags ”medicin” gör att de äldre dör snabbare och ska således inte vara så ”tärande” på vår yngre befolkning. Denna medicin är enligt Lars Bern helt uppåt väggarna och dess enda syfte är att berika Big Pharma vilket det också gör.
OCH varför pratas så litet om hur man botar detta virus. Lars Bern på Anthropocene.live talar om hur man går till väga. - Under 2020 är det tänkt att mobilbasstationerna ska utvecklas från 4G till 5G i bland annat Sverige, trots att folk kan bli sjuka av ökad strålning. Strålskyddsstiftelsen rapporterar kraftigt förhöjd strålning uppmätt den 9 april från basstationer på vissa platser i Stockholmsområdet. Symptomen från boende i området är bland annat andningsbesvär, som redovisas i artikel i expressens nyligen som en följd av insjuknande i Coronaviruset. Liknande symptom kan alltså tänkas ha två olika orsaker. Kommer myndigheterna att skylla eventuella ökande symptom från strålning på covid-19? Nog borde man på ansvarigt håll stoppa utbyggnaden av 5G tills riskerna är noggrant utredda och nuvarande ”pandemi” är överstånden.
- Dr Mercola diskuterar med Brian Hoyer huruvida elektromagnetiska frekvenser från den moderna informationsteknologin och specifikt 5G kan göra oss mer mottagliga för corona:Can EMF Make Us More Susceptible to Coronavirus Infection? https://webmail.vivaldi.net/?_task=mail&_mbox=INBOX&_uid=9355&_action=showDessutom berättar han om olika sätt som man kan skydda sig mot corona, bland annat vätemagnesium-tabletter.
- Vätemagnesium skyddar genom magnesiumets roll som kalciumantagonist även mot själva de elektromagnetiska frekvenserna.
- Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att tro att man kan hitta neutral och
vederhäftig information om Corona- problematiken. Men jag tycker man kan
begära att Time inte refererar till en ANONYM läkare och anser att han sitter
på sanningen. Det är skamligt och oproffsigt! - Kan inte annat än beklaga, finner inget bättre ord, för den utsatthet personal och boende i kommunens äldreboende idag existerar under. Det är en totalt HOPPLÖS SITUATION där allt som heter smittskydd är totalt omöjligt. De boende, på vårdhem eller egna hem i samhället, saknar utrymmen för sanering, sluss in till den bopnde. Tid för korrekt omklädning till skydd för sig själv som personal saknas och tid för detta saknas…allt skall ske på 5 minutersbesök…Dessutom saknas kompetens i handhavandet av skyddsutrustningen och man fuskar pga tidsbristen när ingen ser på…Man MÅSTE ju bara hinna med alla vårdtagare…
Jag är i dag glad för min egen skull att ingen kräver jag skall uti vården, är 72 år och har ledproblem. Men ser med vemod på den vård som idag utförs för den är en dödsbrygga för både personal som vårdtagare. Hade jag gamla kära på ett hem och där denne ännu inte smittats har jag helt säkert skrivit ut min anhörig och valt att vårda hemma under denna akuta tid…ALLT är bättre än att befinna sig i hemtjänst som aldrig kan fungera optimalt oavsett lagstiftning, hur gärna än personalen vill. Kanske kan en immunitet skapas och vårdtagaren klarar livet. men osäkerheten är större än hoppet…
Fd distriktssköterska och vårdlärare — känner sig ledsen.- Jag jobbar själv på ett äldreboende och upplever inte situationen mer hopplös än vanligt. Jag är INTE ETT DUGG OROLIG för egen del och som jag berättade i ett tidigare svar har EN av våra 60 pensionärer dött i år, mot 9 förra influensasäsongen. Visst finns det personal som är rädda pga masspsykosen, men de är inte så många som det ges sken av och våra pensionärer lider betydligt mer av rädsla för corona och av att inte få träffa sina anhöriga än av själva coronan.
Råkar dessutom ha en nära anhörig på ett äldreboende och skulle gärna se till att han kom hem därifrån, men inte pga oron för att bli smittad utan för oron över att han inte fått träffa någon han känner på över en månad.
Är för övrigt trött på att göras till ett ”tycka synd om” offer pga mitt jobb. Skulle inte jobba kvar en dag, om jag kände mig rädd.- @Emilia
Du kanske kan låta DNs Clas Svahn få veta dina erfarenheter, så får vi se om din bild också får plats i rapporteringen
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lasarnas-berattelser-om-smittspridningen-i-aldrevarden-inte-bekymmersamt-det-ar-katastrofalt/- Det finns massor med problem inom äldrevården, som till exempel mindre och mindre personal och fler och fler arbetsuppgifter, personal som inte är upplärda och inte ens kan svenska, stor personalomsättning generellt vilken alltid blir större under influensa- och vinterkräksjukeperioderna samt att man ofta får gå underbemannad. Det här är vardag, dagens ”normalt” inom äldreboendena, därav mitt ”upplever inte situationen mer hopplös än vanligt”.Mina erfarenheter platsar inte i DN, eftersom de inte bidrar till att öka rädslan, som för övrigt är vad som framförallt i förlängningen, kommer att ta död på människor.
Om äldre börjar att dö i mängder som befogar att ord som massaker och ättestupor ens kan övervägas, är det på grund av att deras immunförsvar blivit nedstängda av ihållande rädsla som ger virus och bakterier (som redan finns i alla människor) fritt spelrum. Det är den utdragna SKÄCKSPRIDNINGEN (även på äldreboendena) som är katastrofal för hälsan.
- Den här tycker jag knyter ihop säcken rätt bra vad gäller intressen av att slå mynt av de möjligheter som nuvarande pandemi ger.
https://www.youtube.com/watch?v=JR8gw6GLwugOm man ser till hur och vad testerna egentligen testar är det inte en orimlig tanke att Covid19 sprider sig genom testerna. Inte själva viruset men väl ”pandemin”. Inte minst genom att döda som konstateras positiva slutbesiktigas som död pga viruset. Oberoende av andra mera sannolika bakgrundssjukdomar som dödsorsak.
Det finns många exempel på detta förfarande över världen. Genom att sluta testa skulle vi då också snabbt få slut på pandemin.Att vi nu i Sverige skall öka antalet tester då kan man också vara helt säker på att det aldrig kommer att ta slut.
Säkert kommer fler att få samma smitta igen varv efter varv.
Hur vet man om man inte längre bär på smittan om testerna visar positivt i 80% av fallen.
Finns flera källor på det, även tillverkaren har medgett att så är fallet. Detta eftersom det inte är bara corona som ger positivt utslag utan även cancer och exvis stress.LeifB - ”Time konstaterar att svenskar normalt har ett högt förtroende för myndigheters och politikers bedömningar och beslut …” vilket struntprat. Om nationen Sverige rättsligt kunde klippa av gammelpartiernas ungdomsförbund skulle vi åtminstone slippa nyrekryteringen till politiska partiers kärnor (och därmed slippa nya generationella quislingar).Det som ett funktionellt SÄPO skulle spåra och förhindra är särskilt den andra, tredje generationens ”politiker” inom samma parti som föräldern…dom som blir små falska jultomtar ovanför vuxna svenska medborgare. Västeuropas säkerhets- och underrättelseverksamma måste få vara mycket mer konstitutionellt neutralt oberoende inför dom folkvalda parlamentarikerna. Vad i himmelens namn har dom ideologiska latmaskarna uträttat för västeuropeernas välbefinnande någonsin – inte ett vettigt handtag.Att vi som vita flitiga intelligenta människor tillåter dessa nissar bli våra adoptivföräldrar år 2020 är vansinnigt. Vi måste lära oss av med att bete oss dummare än vi är, och ta bort ”vi’-et som sociologiskt ord och istället skapa ett ”vi” som innebär vi som delar våra värderingar…ett äkta vi (färre men kvalitativt bättre i enlighet med kvalitet hellre än kvantitet).
- Sannerligen råder många tveksamheter rörande existensen av virus, provtagning, statistik mm mm – och vad som är att betrakta som – SANNING…CDC WHISTLEBLOWER DR. BUKACEK on FLUFFING CV19 NUMBERS:
https://www.youtube.com/watch?v=zh19LJhCF3Q&feature=emb_title - Om man håller sig till ämnet, så att det inte också blir slut på den här viktiga diskussionen, genom att den fylls med något HELT ANNAT än vad den skulle handla om, kan man säga:
1. Det borde vara självklart med det som Torbjörn skriver ovan (11/4 10:21), att ALLA de som jobbar i äldrevården testas med fungerande metoder. Det här gäller förstås åt båda hållen. Om nu uppmaningen är att alla ska hålla sig hemma med minsta sjukdomskänsla, kommer förstås personalsituationen att bli katastrofal. Alltså lika självklart att utesluta dem som inte är smittade. Med en lika stor självklarhet att satsa allt man kan på fungerande skyddsutrustning.
2. Alla som kan borde ifrågasätta den falska rapportering av smittade och dödsfall som öser över oss i vanliga medier, och som direkt kopplas till krav på polisstatsinsatser, ”nerstängning”, upphävande av vanliga demokratiska rättigheter. Jag har aldrig i något område sett samma falska statistik förut (se det jag skrev 10/4, 20:30). Den falska rapporteringen sätter skräck och snart apati i många människor, och gör dem mottagliga för fortsatt vansinniga åtgärder.
3. Vad är vägen ut ur denna epidemi? Den kritiske brittiske läkaren Malcolm Kendrick ställer frågor som också är relevanta för Sverige (och verkligen för dem som förespråkar en ”lockdown”) The UK govt needs to start telling us the truth on Covid-19; lockdown is NOT a way of beating the virus: https://www.rt.com/op-ed/485513-uk-government-covid-lockdown/
4. Tycker det är synd att ingen tagit sig igenom den video jag länkade till förut och kunnat ge goda argument FÖR och EMOT det som tas upp där. Det skulle definitivt föra diskussionen framåt – om behandlingen, de siffror som rapporteras, de polisstatsåtgärder som vidtas osv.
BLOWING THE WHISTLE ON COVID-19 https://www.youtube.com/watch?v=5g4u1LJQ7_k- Om det inte går att lita på dem som för och redovisar statistiken, så varför borde man då lita på dem som har utformat testerna och proceduren kring dem? För om de ljuger med statistiken så vad kan de mer då ljuga om?
- @StureB Jag skrev som Torbjörn, testas med fungerande metoder – ”testas med testkit som fungerar dvs klarar av att detektera Covid-19, om de nu existerar sådana test”.Har du något bättre konstruktivt förslag för att se till att smittan inte kommer in på äldreboenden, och att den vårdpersonal som faktiskt inte är smittade, men uppmanas hålla sig hemma, kan arbeta? Hur låter ditt förslag?
- Jag behöver inte ha ett eget förslag bara för att jag påpekar att ditt är felaktigt. Men munskydd, strikta hygienrutiner och inte för mycket spring av olika människor kan vara en bra början. Sen är din logik inte den bästa. Om du har kommit till slutsatsen att de ljuger med statistiken borde du även kommit fram till att det inte är någon ”pandemi”.
- Jag har som Torbjörn ovan (11/4, 10:14) kommit fram till att det visst kan vara en mycket allvarlig smitta (hur mycket värre än/om värre än svårartade säsongsinfluensor vet vi inte ännu).Och jag anser definitivt att vi ska göra ALLT vi kan för att skydda de äldre och de med allvarliga sjukdomar – och låta samhället i övrigt, med de friska, unga personerna, fungera som vanligt.
- Det är klart att vi ska skydda såväl unga som gamla, men det där borde ju även gälla när det inte råder masspsykos. Sen är allt det där snacket uppifrån om att ”värna om de gamla och svaga” bara falsk retorik. Statsmakten har ju sett till att de gamlingar som är krya nog att klara sig själva får göra så genom att leta tomburkar i papperskorgarna och de som inte klara sig själva gör vårdbolagen rika.Men grejen är att om man köper statistiklögnarnas andra lögner vad gäller t.ex. tester av opålitligt slag så dröjer det nog inte alltför länge innan man står där för en subkutan kemcocktail i armen.Sen kan man inte göra allt för att skydda någon samtidigt som även allting annat ska fungera hyfsat normalt.
- Test som ger pest?– Sedan kanske präst och jordfäst!– Om inte, injektion kanske vara option…?– Många dödsbon och insparad pension till
korrupt person! - Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature.
- Lite filosofi. Hela virusdebatten skulle kunna kokas ned till två ord, godhet och ondska (i brist på bättre ord).
Livsenergier i betraktande av energiflöden blir då för Godhet, skapande energier. Ondska retraherande av redan skapade goda energier. Skapelse kommer alltid före förstörelse. Inget liv = stenhögar till planeter.
Skapande energier ser vi i allt som växer med grundbulten estetik. vackra saker, omvårdnad, kärlek till barn osv…
Ondskan blir då det utsugande av energier från det skapade, tills där inte finns mer att suga ut. Krigets produkt t.ex. en skräphög, inget livsunderhåll.
Vad har detta med vård att göra, jo kapitalisering av livets energier. Symtomdämpare, ingen läkning= pengar in. +Livsenergi blir läkning= inga pengar in.
Patient har blivit brukare (ta betalt ifrån), räddningstjänst särintresse (pengatvätt, vad fan får vi för P), mera skatter för att betala för det som skapas i ondskans tecken, Fler licenser, certifikat, avgifter, hittepåproblem.. Allt för att försörja en oproduktiv massa av byråkrater, som är resultatet av skolsystemet..
Slutmålet blir för de repressiva att själva falla i sin grop, när de positiva livsenergierna antingen drar sin kos eller förintas.
Och nu då? Rädsla, rädsla i potens och vilken produkt kommer ut av det? Även om Pill Gate och Så-oros nu kammar hem storkovan (materia) vad blir vinsten utan livsenergier? Stenar är hårdtuggade. - Något med en hel del förnuft som letat sig in på DNs insändarspalt: ”Svenska linjen räddar fler liv än att stänga ner”
- Oj, blev helt fel länk ovan.
Den rätta är:
https://www.dn.se/asikt/svenska-linjen-raddar-fler-liv-an-att-stanga-ner/
(Kanske moderator kan korrigera ovan, sedan ta bort det här.)