lördag 16 november 2019

Socialchefens dubbelliv: Köpte sex på arbetstid



Socialchefens dubbelliv: Köpte sex på arbetstid
I ett och ett halvt år kunde den höge chefen inom socialtjänsten hålla sitt dubbelliv hemligt.  en del av pedofilerna som jobbar inom socialtjänsten utnyttja barn på föraskolorna


Samtidigt som han ledde arbetet med att hjälpa socialt utsatta kvinnor, barn och familjer i den västsvenska kommunen utnyttjade han de som stod längst ner för egen njutning. 
– Ursäkta mitt språk men jag känner mig ju som en liten, smutsig, äcklig hora som ligger bredvid en person med så jäkla mycket makt och en sådan position, säger en av de prostituerade kvinnor socialchefen sökte upp på arbetstid.
Men i oktober förra året rasade allt. 
På väg ut från ett hyreshus i en västsvensk stad hanns han upp av en civilklädd spanare som visade upp sin polislegitimation.
Nervöst berättade chefen, klädd i ledig sportdress, att han förstod varför de tagit honom.

Nervös och orolig

”Han var mycket orolig för vad som nu skulle komma hända med hans jobb”, skrev spanaren i sin rapport och nämnde att den gripne mannen i bilresan in till polishuset medgav att han besökt den prostituerade kvinnan för sex vid ytterligare två tillfällen.
Men utredningen efter gripandet i oktober förra året skulle växa ytterligare. En genomgång av mannens mobiltelefon visade att han via mobilappen Kik haft en mängd kontakter med prostituerade kvinnor. 
Och allt eftersom bevisen lades fram för honom erkände han också mer och mer. 
I så fall tänkte jag 1 timme + oralt utan kondom” (Chefen i chatt 2017-06-16 kl. 12:03)

Nya uppgifter avslöjas

I början av sommaren dömdes den nu arbetslöse chefen till dagsböter för att ha köpt sex vid nio tillfällen av flera prostituerade kvinnor som han funnit via en hemsida på internet.
Han hade även försökt köpa sex vid ett tillfälle, enligt domen som nu vunnit laga kraft.
Nu kan GT avslöja helt nya detaljer i fallet som skakat den västsvenska kommunen. 
• Genom att samköra tiderna i chefens chattdiskussioner med hans arbetstider kan vi berätta att chefen sökte kontakt och förhandlade om pris med prostituerade kvinnor under arbetstid, under tider han avlönades av skattebetalarna för att arbeta med utsatta människor. 
• Det skedde även under en längre period då han var tillförordnad socialchef, och alltså kommunens högsta chef på det sociala området. Han beskrivs till och med som drivande i frågor om våld mot kvinnor och även prostitution lokalt.
– Det var jag som tillförordnade honom som socialchef och jag hade ingen aning om vad som skulle ske senare, då hade han över huvudtaget inte varit tillförordnad, säger kommunchefen i den kommun där mannen arbetade.
”I din förra profil har jag för mig att du tycker om att bli dominerad. Vad innebär det för dig?” (Chefen i chatt 2018-10-10 kl. 08:19)

Annonssajt för prostituerade

Klockan 14.58, den 12 juni 2017, hade den höga chefen inom socialtjänsten en och en halv timme kvar av arbetsdagen.
Men han hade tankarna någon helt annanstans och loggade in på mobilappen Kik. Där sökte han upp en av de kvinnor han köpt sex av några veckor tidigare. Han fick kontakt med henne på en annonssajt på internet där mängder av prostituerade kvinnor annonserar ut sina tjänster.
”Måste erkänna att träffen med dig var en fantastisk upplevelse för mig. Jag skulle nu gärna få uppleva detta igen, och undrar om det är okey för dig att träffas”, skriver han.
Vid lunchtid några dagar senare lade han sin ”beställning”:
”I så fall tänker jag 1 timme + oralt utan kondom”
De kom överens om att träffas igen, en torsdag efter jobbet vid 18-tiden.
”Finns det något som du inte gör, som du absolut inte gillar?” (Chefen i chatt 2018-10-10 08:19)

Kvinnan: ”Vi var inte jämlika på något sätt”

En av annonserna på annonssajten som chefen återkom till för att söka prostituerade tillhör en ung kvinna som sålde sex från en lägenhet i grannkommunen.
I hennes annons presenterar hon sig som ”öppen för förslag från dig och med mig kan du få möjlighet att leva ut dina sexuella fantasier”.
Hon berättar i förhör att mannen besökte henne flera gånger och hur hon kände då han berättade för henne vad han jobbade med. Kvinnan hade själv sökt kontakt med socialtjänsten vid tiden för att få hjälp med sitt liv. 
– Alltså den chocken och den besvikelsen jag kände, säger kvinnan.
– Alltså, jag hade lika gärna kunnat bo i [chefens kommun] och så gått till socialtjänsten där för att jag behövde hjälp, vad fan hade jag fått för hjälp där?, säger hon i förhör.
Socialchefens chattar med prostituerade togs fram av polisens tekniker.Foto: POLISEN

Tappade tilltron

Hon berättar också att mannens position gjorde henne osäker om vad andra skulle säga om hennes berättelse.
Om hon inte redan tidigare fått en god kontakt med en socialsekreterare tror hon att mannens berättelse fått henne till att helt tappa tilltron till socialtjänsten, att hon kanske inte sökt den hjälp hon senare fick för att lämna prostitutionen.
– Han var liksom här uppe och jag kände mig så där, botten, alltså det blev sån skillnad, vi var ju inte jämlika på något sätt, säger kvinnan.
– Han är den han är, vem skulle någonsin lita på ett uns av det jag berättar eller säger om honom för att han är den han är? Jag är liksom här nere och han är här uppe, alltså jag är ingenting gentemot honom, vem skulle någonsin liksom ta mitt parti och lita på vad jag säger?

”Jag har varit en jävla idiot”

GT har varit i kontakt med socialchefen som efter upptäckten stängdes av från sin arbetsplats och senare fick möjlighet att säga upp sig från sin tjänst. En möjlighet han också tog.
Han har avböjt att medverka i någon intervju med hänvisning till att han försöker gå vidare med sitt liv.
”Går det att träffa dig igen? Du hade en så fantastiskt fin kropp o rumpa som gärna skulle vilja se igen!” (Chefen i chattdiskussion 2018-09-29 14:10)
I förhör med polisen förklarar han sitt agerande med att han själv mått dåligt och haft personliga problem som lett till ett felaktigt beteende. Och han återkommer till skammen inför vad han gjort.
– Jag har varit en jävla idiot rent ut sagt men jag har hamnat i en livssituation som har varit som den har varit. Jag har flytt in i den här världen i stället men jag vill bort ifrån den.
I förhören som GT tagit del av frågar polisutredarna honom flera gånger om inte just han, med sin bakgrund och sitt yrke, borde insett vilken situation de prostituerade kvinnorna var i. 
Jag måste ställa den här frågan, borde inte du förstå att, att x just befann sig i en utsatt situation? Du är ju utbildad inom området och kan kanske läsa av tecken och så där? Beteenden?
– Nej, det kunde jag inte utläsa från henne, är det något? Hon uppvisade inga som helst såna tecken.
Och som vi sa här, att du är ju, med tanke på vad du har för utbildning, borde du inte förstå att de här kvinnorna är utsatta?
– Jo, det kan de säkert vara, det finns väl olika anledningar till varför man gör det, jag förstår precis vad jag har gjort och hur jävla dumt det är. För jag vill inte, alltså jag har slått in på en väg som är helt galen. Och jag vill inte vara en sådan människa. 

Socialchefens dubbelliv: Köpte sex på arbetstid.

Kommunchefen: ”Chockartat”

Kommunchefen i den kommun där chefen arbetade beskriver fortfarande beskedet om sexköpen som chockartat. Som något som ”inte fanns på kartan”.
– När han var tillförordnad hade vi ingen aning om att han köpte sex eller någonting sådant. Han var väldigt drivande som chef, och var väldigt duktig, han hade en helt annan sida och var väldigt drivande i de frågorna. Hur vi ska motverka våld i nära relationer och försäljning av sex. Jag blev chockad då det här kom fram, säger kommunchefen och tillägger:
– Människors privatliv och vad de gör det är ju svårt för en arbetsgivare att veta när det finns saker man vill dölja. 
En del av de här chattarna har ju skett under arbetstid, då är det ju inte bara en fråga om privatliv.
– Jag bad IT-avdelningen att titta på det. För oss var det väldigt viktigt att veta om det skedde någonting på arbetstid. 
Men kommunen fann inga spår på datorer och liknande teknik som chefen använde i tjänsten.
Tipsa GT
Tipsa GT

Han lämnar SVT efter 32 år: ”Ska bli skönt”

Så mycket tjänar sportprofilerna i rutan
Så mycket tjänade några av de största tv-sportprofilerna. Läs Expressens genomgång på sportexpressen.se
Bernt LagergrenFoto: SVT
Bernt Lagergren med Tommy Åström och Peter Jihde på den gamla goda SVT-tiden.Foto: BJÖRN TILLY / BILDBYRÅN HB
Han har berättat historier i SVT sedan 1987.
Men nu är Bernt Lagergrens tv-karriär över – 63-åringen går i pension vid årsskiftet. 
Vad som väntar i pensionslivet? 
– Det vetifan, säger Lagergren till SVT.
Efter några år som skrivande reporter på bland annat DN, Expressen och Aftonbladet inledde Bernt Lagergren sin tv-karriär på SVT 1987.
Lagergren har bevakat åtta OS, porträtterat storstjärnor som Carl Lewis och Lance Armstrong – men framför allt utmärkt sig för berättelserna som utspelar sig i idrottsvärldens periferi. 
– Jag har medvetet valt att vara ute i myllan och letat historier. Stjärnmöten finns överallt och kommer alltid att finnas, men jag vill hitta det stora i det lilla. De små historierna som kan vara svåra att hitta, men är härliga när man hittar, säger Lagergren till SVT
I december fyller Bernt Lagergren 64 och går i pension efter årsskiftet. 
– Det ska bli rätt skönt att sluta. Haha. Nej, men i dag kan vilken ungdom som helst klippa ett reportage med mobilen, det är inte så märkvärdigt, men jag tror att det fortfarande finns utrymme för längre berättelser och reportage. Jag hoppas verkligen det. 

”Jag är född slö”

Lagergren är osäker på vad han ska fylla sin kommande tillvaro som pensionär med.
– Det vetifan. Kanske ta upp lite gitarrspel. Träna. Hälsa på min gamla arbetskamrat, redigeraren Dennis Videmyr som bor i Thailand. Jag kanske börjar spela golf som alla andra pensionärer. Och åka motorcykel! Det får jag inte glömma. Jag har ingen hoj just nu, men ska nog köpa en så att jag kan ge mig ut på landsvägarna. 
För att hylla den 63-årige porträttmakaren har SVT lagt upp 25 populära reportage på SVT Play, och ”Bernts berättelser” visas i Sportspegeln under tre veckor. 
Det är dock oklart om Lagergren lämnar rutan för gott i vinter. 
– Cheferna har sagt att jag kan höra av mig om jag vill berätta en story. Vi får se. Jag är född slö, sa han till Aftonbladet i september

Jacob Hård hyllar Lagergren

Bernt Lagergren hyllas av sina kolleger:
– En mästerlig reporter som alltid ställer berättelsen i förgrunden och sig själv i bakgrunden, säger sportchefen Åsa Edlund Jönsson. 
– Den där villkorslösa kärleken till hantverket att berätta för oss om unika möten och levnadsöden. Alltid med genuint engagemang. Den glöden har bestått i alla år, säger Jane Björck. 
– Bernt har funnits på TV-sporten nästan lika länge som jag själv – det blir tomt att inte ha honom lufsande runt på redaktionen, säger Jacob Hård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar