fredag 7 juni 2019

Skandalen på Karolinska Sjukhuset i Stockholm är långt ifrån över trots försök till att köpa tystnad




Skandalen på Karolinska Sjukhuset i Stockholm är långt ifrån över trots försök till att köpa tystnad mm.
"Den judiske läkaren har drabbats ekonomiskt men ställer inte upp på den lösning som sjukhuset erbjudit.
– Om Karolinska inte vill erkänna att det förekommit någon antisemitism och vill att jag ska sluta driva frågan har man inte förstått vad det här handlar om. Det är krav som jag inte kan acceptera, säger han och tillägger:
– Det viktiga är heller inte vad de gör med överläkaren som jag anmälde. I stället måste Karolinska häva repressalierna som innebär att jag fortfarande inte får träffa mina patienter och driva pågående forskningsstudier, säger han."

Läkare som anklagas för antisemitism omplaceras

KAROLINSKA SJUKHUSET I SOLNA. FOTO: TOMAS ONEBORG
Läkaren som anklagas för antisemitism på Karolinska universitetssjukhuset ska omplaceras till en administrativ tjänst med betydligt lägre lön.– Han har brutit mot sjukhusets värdegrund och har förbrukat sitt förtroende, säger sjukhusdirektör Björn Zoëga till SvD.
Fredrik Mellgren
Sjukhusledningen på Karolinska försöker nu få ett definitivt avslut på den utdragna skandalen där en läkare misstänks ha utsatt flera judiska läkare för grova antisemitiska trakasserier under flera år. Den utpekade är överläkare och var också en av cheferna på den aktuella kliniken.

Egentligen vill Björn Zoëga gå längre och avskeda läkaren med omedelbar verkan, men juridiskt hade det varit ett brott mot arbetsrättslagen.

– Det var min vilja, men efter konsultation med regionens högsta juridiska expertis gjordes bedömningen att det inte fanns någon laglig grund för det. Vi kan inte medvetet bryta mot lagen, säger Björn Zoëga.

Karolinska kommer också att betala ett skadestånd till den judiske läkaren för sveda och värk då sjukhuset agerat alldeles för sent och för svagt. Det är pengar som bland annat ska kompensera för läkarens advokatkostnader.

Den judiske läkaren har drabbats ekonomiskt men ställer inte upp på den lösning som sjukhuset erbjudit.

– Om Karolinska inte vill erkänna att det förekommit någon antisemitism och vill att jag ska sluta driva frågan har man inte förstått vad det här handlar om. Det är krav som jag inte kan acceptera, säger han och tillägger:

– Det viktiga är heller inte vad de gör med överläkaren som jag anmälde. I stället måste Karolinska häva repressalierna som innebär att jag fortfarande inte får träffa mina patienter och driva pågående forskningsstudier, säger han.

Björn Zoëga tillbakavisar att man försökt köpa den judiske läkarens tystnad eller komma undan att erkänna de antisemitiska trakasserierna.

– Det måste var ett missförstånd. Däremot ville vi få ett avslut på själva förhandlingen med honom. När det gäller repressalier kan jag bara hänvisa till utredningen som gjordes och som visade att han inte blivit diskriminerad när det gäller forskningen, säger Björn Zoëga.

Det var i höstas som Aftonbladet var först med att berätta om trakasserierna som ska ha bestått av antisemitiska glåpord, att den judiske läkaren nekats delta i internationella konferenser där han var särskilt inbjuden och att han hindrats från att forska inom sitt speciella område. Överläkaren har dessutom lagt ut grova antisemitiska bilder på social medier.

Den judiske läkaren tog upp diskrimineringen med den dåvarande verksamhetschefen som var professor på kliniken redan under 2017. I en hemlig ljudinspelning från oktober 2017, som SvD tagit del av, är den överordnade chefen helt ointresserad av de antisemitiska bilder som lagts ut på Facebook. Han säger:

– Nej, vi skiter i det här, det är ointressant.

Han säger också att han själv aldrig hört den utpekade läkaren uttala något rasistiskt eller antisemitiskt och att han därför inte kan agera. Han uppmanar den judiske läkaren ”att sätta igång en polisiär utredning om du tycker att det är viktigt”.

”För mig hade det varit viktigt om han suttit här i biblioteket och skanderat den här typen av ord, eller gått runt med nazistflagga i korridoren, men jag har aldrig någonsin hört ett ord från honom i den vägen. Därför blir det för mig att jag inte tror på det du säger”.

Ljudinspelningen har lämnats till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som har två pågående ärenden som rör trakasserierna på Karolinska.

– Karolinska har inte brytt sig om innehållet i samtalet där en av deras chefer struntar i agera mot antisemitiska trakasserier. I stället har man hotat och varnat mig för att jag gjort inspelningen, säger läkaren till SvD.

I november togs den anklagade överläkaren ur tjänst på obestämd tid men med bibehållen lön. Även verksamhetschefen och professorn på kliniken tog ”time out” från sin chefstjänst, men fick fortsätta bedriva sin forskning. Sedan i mars är den utpekade läkaren tillbaka med ett administrativt uppdrag.

Enligt vad SvD erfar har han tackat nej till ett tidigare erbjudande från Karolinska att få flera miljoner kronor om han slutar på sjukhuset.

Sjukhusledningen har också försökt skaffa honom en tjänst på något annat sjukhus i landet där man till viss del också tänkte betala hans lön. Men enligt uppgifter till SvD har bland annat Akademiska sjukhuset i Uppsala avvisat det erbjudandet. ▪

Anklagelserna om antisemitism på Karolinska | SvD. se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar