Det är viktigt att förstå att IS krigare och andra jihadister har självmant vänt sig från det svenska samhället och aktivt sökt sig till militanta rörelser i Sverige och utomlands. Vi pratar om hundratals människor som har uppsåtligen och mycket aktivt valt att ansluta sig mördarsekter.
IS jihadister har aktivt eller passivt deltagit i de värsta mass- och folkmord i modern tid.
Det är naivt att tro att dessa människor kommer att bli normala laglydiga människor så snabbt de passerar Sveriges gräns. Utan det behövs avprogrammering, något som är resurs- och tidskrävande. När vi talar om IS så talar vi om en av de mest brutala och våldsamma rörelserna i modern tid. Av den anledning ska alltid fokusen ligga på deras offer, kurder, assyrier, irakier som har fallit offer för deras våld. Kurdistan, Syrien och Irak har lidit mer än vad man någonsin kan föreställa sig här hemma i Sverige.
Nej Veronica, våldsbejakande extremism ska inte bli en del av det svenska samhället!
projektsanning.
I dagarna utkämpar Islamiska staten (IS) sin sista strid och de utländska krigare bl.a. svenska jihadister som har anslutit sig till IS är omringad av kurdiska styrkor i Syrien. Ca 800 europeiska IS terrorister har blivit tillfångatagna av de syriska kurdiska styrkorna. President Trump har uppmanat europeiska länder däribland Sverige att återta sina medborgare som har tillfångatagits av USA stödda kurder. Sedan något år har en del av dessa svenska jihadister återvänt hem och vi hittills ännu inte sett spåret av en rättegång för någon av dessa terroristresenärer, två FSA jihadister är undantaget som bekräftar regeln.
“Att hota med att dra in medborgarskap är inte direkt något som främjar integration.” Skrev Veronica Palm (S) på twitter.
Det är viktigt att förstå att IS krigare och andra jihadister har självmant vänt sig från det svenska samhället och aktivt sökt sig till militanta rörelser i Sverige och utomlands. Vi pratar om hundratals människor som har uppsåtligen och mycket aktivt valt att ansluta sig mördarsekter.
IS jihadister har aktivt eller passivt deltagit i de värsta mass- och folkmord i modern tid.
Det är naivt att tro att dessa människor kommer att bli normala laglydiga människor så snabbt de passerar Sveriges gräns. Utan det behövs avprogrammering, något som är resurs- och tidskrävande. När vi talar om IS så talar vi om en av de mest brutala och våldsamma rörelserna i modern tid. Av den anledning ska alltid fokusen ligga på deras offer, kurder, assyrier, irakier som har fallit offer för deras våld. Kurdistan, Syrien och Irak har lidit mer än vad man någonsin kan föreställa sig här hemma i Sverige.
IS jihadister har aktivt eller passivt deltagit i de värsta mass- och folkmord i modern tid.
Det är naivt att tro att dessa människor kommer att bli normala laglydiga människor så snabbt de passerar Sveriges gräns. Utan det behövs avprogrammering, något som är resurs- och tidskrävande. När vi talar om IS så talar vi om en av de mest brutala och våldsamma rörelserna i modern tid. Av den anledning ska alltid fokusen ligga på deras offer, kurder, assyrier, irakier som har fallit offer för deras våld. Kurdistan, Syrien och Irak har lidit mer än vad man någonsin kan föreställa sig här hemma i Sverige.
Vi talar om människor som aktivt valt att lämna sitt hemland och självmant rest till denna mördarsekt för att på olika sätt hjälpa IS. Detta trots alla direktiv och förmaningar från svenska myndigheter.
Det är viktigt att erinras om att bekämpningen av grymheter av IS slag såsom organiserade kriminaliserar kräver hårdare straff och lagföring och inte rehabilitering.
Sverige har sedan några år sett över regelverket avseende bekämpning av terrorism. Lagföring av terrorresenärer har i många avseenden dock halkat efter ligger nu på is, det hela går mycket trögt. Detta trots FN:s säkerhetsråd i resolution 2178 (2014). Säkerhetsrådet kräver i 6 § i denna resolution att stater kriminaliserar resor till ett land i syfte att begå terrorhandlingar, eller för att delta terrorist träningsläger, samt finansiering eller organiserande av sådana resor. Säkerhetsrådets resolutioner, antagna i enlighet med kapitel VII i FN-stadgan, är folkrättsligt bindande för alla FN-länder. Den inriktar sig på enskilda som reser till ett annat land än deras hemland, eller landet de har hemvist i, i syfte att begå terrorhandlingar. Säkerhetsrådets resolution förpliktar stater att kriminalisera utländska krigare som begår terrorhandlingar.
FN:s resolutioner är tvingande för medlemsstater. För att implementera resolutionen beslutade Sveriges nytillträdde socialdemokratiska regering den 18 december 2014 (dir. 2014:155) att tillkalla en särskild utredare med uppdrag bl.a. att se över behovet av lagändringar. Utredningen överlämna delbetänkandet Straffrättsliga åtgärder mot deltagande i en väpnad konflikt till stöd för en terroristorganisation (SOU 2016:40) i juni 2016 till regeringen med några förslag till lagändring.
Utredningen har alltså sedan 2,5 år föreslagit kriminalisering av s.k. terrorresor. utredaren föreslår ändring i � i lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet. Till lagens § 4 föreslås att ” Till fängelse i högst två år döms den som söker förmå någon annan, i annat fall än som anges i 3§, att 1. begå eller annars medverka till särskilt allvarlig brottslighet, eller 2. delta i strids relaterad verksamhet i en väpnad konflikt utom”. Även § 5 förslår att ”Den som, utan att det utgör sjukvård eller själavård, genom att delta i strids relaterad verksamhet i en väpnad konflikt utomlands bidrar till, underlättar eller annars medverkar till att en sam- manslutning av personer som begår särskilt allvarlig brottslighet eller gör sig skyldiga till försök, förberedelse, stämpling eller medverkan till sådan brottslighet kan delta i konflikten döms till fängelse i högst två år.
Vidare och mest relevanta delen handlar om s.k. terrorist resor; ” Till fängelse i högst två år döms den som reser eller påbörjar en resa till ett annat land än det land där han eller hon är medborgare i avsikt att 1.begå, förbereda eller medverka till särskilt allvarlig brottslighet, 2. meddela eller ta emot instruktioner enligt 5 eller 5 a §, eller 3. delta i stridsrelaterad verksamhet i en väpnad konflikt.”
Till dagens datum har detta mycket tydliga förslag till lagändring inte lett till någon skärpning av den befintliga lagen. Detta beror givetvis på den socialdemokratiska regeringens ovilja att hörsamma sin egen utredare. Till detta bör tilläggas den tabubelagda ändringen i medborgarskapslagen. Sverige är ett av de få länder som inte återkallar ett beviljat medborgarskap, även medborgarskapslagen ska ses över. Återkallandet av medborgarskap utgör i särklass det mest effektiva bestraffningen dessa terrorister förtjänar. Även för det finns internationellt stöd, inte heller strider ett beslut om återkallat medborgarskap mot internationell rätt. Den praktiseras redan i många länder bl.a. inom och utanför EU. Den 19 januari 2019 återkallade den brittiska regeringen tonårs jihadisten, Shamima Begums, brittiska medborgarskap.
Till dagens datum har detta mycket tydliga förslag till lagändring inte lett till någon skärpning av den befintliga lagen. Detta beror givetvis på den socialdemokratiska regeringens ovilja att hörsamma sin egen utredare. Till detta bör tilläggas den tabubelagda ändringen i medborgarskapslagen. Sverige är ett av de få länder som inte återkallar ett beviljat medborgarskap, även medborgarskapslagen ska ses över. Återkallandet av medborgarskap utgör i särklass det mest effektiva bestraffningen dessa terrorister förtjänar. Även för det finns internationellt stöd, inte heller strider ett beslut om återkallat medborgarskap mot internationell rätt. Den praktiseras redan i många länder bl.a. inom och utanför EU. Den 19 januari 2019 återkallade den brittiska regeringen tonårs jihadisten, Shamima Begums, brittiska medborgarskap.
Nima Rostami & Michael Helders
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar