söndag 27 januari 2019

Mina nyanlända elever tror att judar är farliga Lärare: Vi har en skyldighet att göra något åt okunskapen



Mina nyanlända elever tror att judar är farliga Lärare: Vi har en skyldighet att göra något åt okunskapen.



Under mer än fyra år av undervisning av nyanlända elever, mestadels från Mellanöstern, Afghanistan, Jemen, Etiopien och Somalia, har jag uppmärksammat en stor okunskap då det gäller judarna, staten Israel och Förintelsen.
Denna okunskap kan leda till rädsla – och i värsta fall hat. Många elever har blivit “hjärntvättade” i sina hemländer om att judar är farliga och att man ska akta sig för dem.
Kommentarer som att ”de är terrorister och man har rätt att kasta sten på dem” och att ”de bränner barn levande” är några av de röster som har kommit upp i diskussioner med elever och under föreläsningar i skolan.
Under en serie föreläsningar pratade vi om nazisternas folkmord och det visade sig att ingen av våra nyanlända elever kände till Förintelsen och dess bakgrund, där över sex miljoner judar fick sätta livet till.
Frågan om judarna och Israel är kontroversiell och vi har svårt att prata om ämnet, trots att enbart 20 000 judar bor i Sverige och att de har beskydd som en svensk minoritet.
Tolerans, samexistens, rättvisa och kärlek till medmänniskan föds ur kunskap, diskussion och analys utifrån varje människas rätt till frihet och att kunna känna trygghet i sitt samhälle. Tillsammans måste vi slå hål på detta mörker och denna okunskap som kan få fruktansvärda konsekvenser för de judar som lever i Sverige och i övriga Europa – ofta bakom pansar, påtvingad säkerhet och utan att ens våga erkänna sin existens, religion eller sitt ursprung."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar