torsdag 13 december 2018

Ser med stor oro på utvecklingen i norra Syrien. Erdogan hotar anfalla - och förgöra ypg en gång för alla.


Ser med stor oro på utvecklingen i norra Syrien. Erdogan hotar anfalla - och förgöra ypg en gång för alla.
Finns en stor skillnad nu jämförd med när de anföll Afrin Januari i år- USA har satt upp patruller och observationsposter längs turkiska - syriska gränsen - för att förhindra turkisk anfall - enligt eget utsago. Jag får intrycket att folk känner denna gången förtröstan över att USA kommer hjälpa, själv är jag lite mer skeptisk- men hoppas självklart på det bästa.
Finns några skillnader gentemot händelserna i Afrin:
# PYD har uttalad stöd av Turkiet och Irans fiender - nämligen Saudiarabien & Co
# USA har redan börjat agera för att förhindra krig
# SDF och YPG är långt bättre rusta idag än tidigare i år, genom stöd av bla Frankrike och USA.
Jag har i ärlighetens namn tröttnat på krig och älende. Efter Afrin följer jag inte med så bra som jag gjorde tidigare. Jag saknar information och kunskap om nuvarande situation.
Vill gärna ta del av eran analyser och reflektioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar