söndag 13 november 2022

iranska terror regimen avrättade Ehsan fattahian 12 november 2009

 



shahidehsan

iranska terror regimen avrättade  Ehsan fattahian  12 november 2009

Ehsans sista brev

jag aldrig fruktade döden: den svåra situationen Ehsan Fattahian

Sista strimmor av skymningen solen

Visar mig den väg att skriva;

Ljudet av löv under mina steg

Säger till mig "låt dig falla

Och du kommer att återfinna vägen till frihet. "

Jag fruktade aldrig död. Redan nu, så jag känner dess udda och ärlig närvaro bredvid mig, vill jag ändå

lukt sin arom och återupptäcka det, Döden, som har den äldsta följeslagare i detta land. I

vill inte prata om döden, jag vill fråga om skälen bakom det. Idag, när straff

Svaret är för de som söker frihet och rättvisa, hur kan man frukta hans öde? De av "oss"

som har dömts till döden av "dem" är bara skyldig att söka en öppning till en bättre och

rättvis värld. Är "de" också medvetna om sina handlingar?

Jag började mitt liv i staden Kermanshah, har namn som alltid funnits på tungor

mina landsmän för sin storhet, staden som kallas civilisationens vagga. Som min

tankar var att utveckla, kom jag att se och känna orättvisor och diskriminering, en orättvisa

att riktade mig inte bara som en individ men också som medlem av mänskligheten.Jag gick i tusen

olika riktningar för att ta reda på orsakerna bakom orättvisa. Ack, hade de gjort arenan så

stängd för dem som var blomstrande för rättvisa som jag inte kunde hitta min väg i. Jag invandrat till

annan arena utanför ytliga gränser för att få svar på mina frågor. Jag blev

Komeleh gerilla för att hitta min stulna identitet. Ändå har jag aldrig skiljas från mitt första hem,

och då och då jag återvände dit för att förnya mina minnen. Och så en dag fann de mig under

en av mina besök, arresterade mig och sätta mig i en bur. Hälsningen mina kidnappare reserverade för mig från

dag ett övertygat mig om att mitt öde skulle likna dem som gått före mig längs denna

väg: tortyr, påhittade avgifter, vinklad domstol, en orättvis och politiskt motiverade domen och

slutligen död.

Låt mig uttrycka det så här: efter att ha gripits den 20 juli, 2008, i Kamyaran togs jag till

Intelligens ministeriets lokala kontor. Några timmar senare, när jag hade ögonbindel och kedjas och

kunde inte se eller röra sig, en person som presenterade sig som den biträdande åklagaren började ifrågasätta

jag. Hans frågor var irrelevanta och fyllda med bestående anklagelser (låt mig påminna er om att det

strikt mot lagen att förhöra människor på andra platser än domstolar).

Detta var den första av många förhör jag ställts inför. Samma natt fördes jag till

underrättelsedepartementet ministeriets provinsiella huvudkontor i Sanandaj, där jag var tvungen att delta i reella

part: en smutsig cell med en äcklig tvättrum. Filtarna hade inte tvättat på flera år.Den här

var början på tre månader för att gå upp och ner i korridoren från min cell till förhör

room, alltid blivit misshandlad på vägen. Den hedervärda förhörsledarna var så angelägna att få en

befordran eller göra lite mer pengar att de anklagade mig för alla typer av bisarra saker, även

om de visste om lögn sin anklagelse. De använde alla medel som står i deras makt för att

bevisa att jag hade deltagit i militära operationer. Till slut kunde de bara bevisa att jag hade varit

medlem Komeleh och hade deltagit i aktiviteter propaganda mot regimen. De 10 år

dom som avkunnats av den ursprungliga domstolen är bra bevis på att jag bara hade en laddning. The 1st filial

Revolutionära domstolen i Sanandaj dömde mig till 10 år i fängelse, som skall delges i Ramhormoz

Fängelse utanför Kordestan. Den politiska och administrativa etablering i Iran har alltid varit

till förmån för centraliserade politik, men tydligen, i mitt fall, hade de beslutat att upphäva

bana! Nyligen provinsiell överklaganden domstolar har blivit den rättsliga myndigheten att avgöra fall

anknytning till politiska fångar, även i fall dödsstraff. Dödsstraff ärenden

behörighet Högsta domstolen. Så, invände Kamayaran åklagaren den ursprungliga domen,

och, överraskande, mot iransk lag, ändrade den 4: e grenen av Kordestan appellationsdomstol i

10 års fängelse för en dödsdom. Enligt artikel 258 i iranska Straffrätt, överklaganden

domstolar kan bara utfärda en tyngre mening när den första meningen är ljusare än den minsta

straff krävs enligt lag. Åtalet lades fram av åklagaren angivna avgiften som

Moharebeh (fiendskap mot Gud). Det lägsta straff som krävs enligt lag i liknande fall är 1 år

fängelse. Nu kan domaren själv och jämföra 10 meningen års fängelse (serveras i exil)

med det minimum som krävs för att se hur olagligt, olagligt och politiska dödsdomen.

Låt mig tillägga att strax före min mening har ändrats till dödsstraffet, togs jag ur

Sanandaj fängelse för Intelligence ministeriets frihetsberövande centrum, där jag blev ombedd att göra en

falsk bekännelse på kameran, visa ånger för de åtgärder som jag inte hade begått och förkastar min

övertygelser. Jag ville inte ge efter för deras krav olagligt, så fick jag veta att min fängelsestraff

skulle ändras till en dödsdom. De var snabba att hålla sitt löfte och bevisa för mig hur

domstolar medge alltid till de krav på intelligens och icke-rättsliga myndigheter. Hur kan en

kritisera domstolarna då?

Alla domare avlägga ed att vara opartisk vid alla tidpunkter och i samtliga fall att regeln enligt

lagen och ingenting annat än lagen. Hur många av de domare i detta land kan säga att de har

inte brutit sin ed och har varit rättvis och opartisk? Enligt min åsikt numret är kvantifierbart

med fingrarna på min hand. När hela rättssystemet i Iran order gripanden, rättegångar,

fängslanden och dödsdomar med enkel hand gest av en obildad förhörsledaren,

vad som kan förväntas av ett fåtal mindre domare i en provins som alltid har varit diskriminerade

emot? Ja, enligt min mening är det grunden till det hus som ligger i ruiner.

Förra gången jag träffade i fängelset med den åklagare som hade utfärdat det ursprungliga åtalet, erkände han

att dom inte var olagligt. Men för andra gången, har man slagit fast att mina utförande bör

utföras. Det är självklart att de insisterade att genomföra verkställigheten till varje pris

är ett resultat av påtryckningar som utövas av politiska och grupper intelligens utanför rättsväsendet.

Människor som ingår i dessa grupper ser på frågan om liv och död av en fånge bara

utifrån sina egna politiska och ekonomiska intressen. De kan inte se något annat än sina egna

illegitim mål, även när det är frågan om en persons rätt till liv - det mest

grundläggande av alla mänskliga rättigheter. Hur meningslöst är det att förvänta sig att respektera internationella fördrag

när de inte ens respekterar sina egna lagar?

Sista ord: om de styrande och förtryckare tror att med min död, kommer den kurdiska frågan gå

bort, de har fel. Min död och död tusentals andra som jag inte kommer att bota

smärta, de kommer bara att lägga på elden i denna brand. Det råder ingen tvekan om att varje dödsfall är

början på ett nytt liv.

Ehsan Fattahian,

Sanandaj

17/8/1388 . 12, november 2009 

översättat av samuel ku från persiska till svenska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar