torsdag 15 oktober 2020

Jag vill säga något ikväll om Sarah Netanyahu

 


Jag vill säga något ikväll om Sarah Netanyahu.

Min dotter studerar på Chabad School (religiöst rike) i Jerusalem, där fru. Netanyahu arbetar som psykolog. Ungefär ett år sedan under de senaste skolmånaderna, en dag kör jag min dotter till skolan och hon berättar för mig på vägen att psykologiska veckan kommer till skolan varje dag. Jag höjer ögonbrynet var fick denna information henne och varför skulle någon uppdatera tjejerna om det. Hon förklarar för mig att tjejerna i de låga klassrummen var lite rädda för psykologens livvakter, som brukade komma varje gång med överraskning, så de bestämde sig för att uppdatera tjejerna när hon anländer. Så samma vecka berättade de för dem att psykologen kommer fram varje dag regelbundet, för hela veckan finns det integrationskommittéer för studenterna för nästa år.
Jag frågade samma dag som min fru, som också är skolchef (MM Kokov Yaakov) om det är så här det är sedvanligt och hon förklarade för mig att det samma vecka finns kombinationskommittéer av studenterna som fortsätter till nästa år. Hon förklarade också för mig att de flesta psykologer inte är involverade i denna nivå i studentintegreringskommittéer och absolut inte bryr sig om att komma till skolan varje dag på en sådan vecka, men fru. Netanyahu är känd som någon som ger det till detta och därför kommer varje dag till jobbet i skolan om veckor som denna
I slutet av veckan lämnades åtalet in mot Netanyahu (ni är inbjudna att kontrollera datumen) och statsministern höll tal inför Likud aktivisterna, där en tår glittrade i hans öga när han talade om svårigheten med detta punkt till hans jag kunde inte låta bli att tänka den kvällen om mrs. Netanyahu att hela veckan, som måste ha varit väldigt spänd för henne och hennes familj, ett avtal med eleverna för nästa år och deras eskort, kom varje dag till skolan och hängiven till eleverna.
---
אני רוצה לספר הערב משהו על שרה נתניהו. הבת שלי לומדת בבית הספר חב"ד ממ"ד (ממלכתי דתי) בירושלים, בו גברת נתניהו עובדת כפסיכולוגית. לפני שנה בערך בחודשי הלימודים האחרונים, יום אחד אני מסיע את הבת שלי לבית הספר והיא מספרת לי בדרך שהשבוע הפסיכולוגית תגיע כל יום לבית הספר. אני מרים גבה מאיפה המידע הזה הגיע אליה ולמה שמישהו יעדכן בו את הבנות. היא מסבירה לי שהבנות של הכיתות הנמוכות נבהלו קצת משומרי הראש של הפסיכולוגית, שהיו מגיעים בכל פעם בהפתעה, לכן החליטו לעדכן את הבנות כשהיא מגיעה. אז באותו שבוע אמרו להם שהפסיכולוגית תגיע מידי יום בקביעות, כי כל השבוע יש וועדות שילוב לתלמידות לשנה הבאה.

שאלתי באותו יום את אשתי, שהיא גם מנהלת בית ספר (ממ"ח כוכב יעקב) אם ככה נהוג והיא הסבירה לי שאכן באותו שבוע מתקיימות וועדות שילוב של שיבוצי התלמידות הממשיכות לשנה הבאה. היא גם הסבירה לי שרוב הפסיכולוגיות לא מעורבות ברמה כזו בוועדות שילוב תלמידות ובטח לא טורחות להגיע כל יום לבית הספר בכזה שבוע, אבל גברת נתניהו ידועה כמי שמתמסרת לזה ולכן מגיעה כל יום לעבוד בבית הספר בשבועות כאלה.

בסוף אותו השבוע הוגש כתב האישום נגד נתניהו (אתם מוזמנים לבדוק את התאריכים) וראש הממשלה נשא נאום בפני פעילי הליכוד, בו נצנצה דמעה בעינו כשדיבר על הקושי של התקופה הזו למשפחתו. לא יכולתי שלא לחשוב באותו ערב על גברת נתניהו שכל אותו שבוע, שבוודאי היה מתוח מאד לה ולשמפחתה, עסקה בשיבוצי תלמידות לשנה הבאה וליווי שלהן, הגיעה כל יום לבית הספר והתמסרה לתלמידות

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar