söndag 31 maj 2020

Tuvaliee, 12, överfallen av stenkastande barngäng


Tuvaliee, 12, överfallen av stenkastande barngäng.


Polis sköt Expressens reporter i protestkaoset
Nästa klipp
Tuvaliee Wall var tillsammans med en kompis på väg hem när barngänget dök upp i måndagskväll.Foto: GOOGLE MAPS
Stenar kastades och Tuvaliee, 12, blev överfallen bakifrån.
Hon attackerades av ett stort barngäng på väg hem från fritidsgården.
– Hon ringde mig och skrek ”du måste hjälpa mig”. Jag släppte allt och sprang, säger mamma Emma Wall.
Tuvaliee, 12, blev överfallen bakifrån på vägen hem från fritidsgården.Foto: PRIVAT
Mamma Emma beskriver det som att det sedan dess i perioder varit tala om trakasserier.Foto: PRIVAT
Tuvaliee Wall var tillsammans med en kompis på väg hem när barngänget dök upp i måndagskväll.
Men den första konfrontationen skedde redan tidigare på kvällen när duon var på väg till fritidsgården Paletten i Sätra i Gävle.
Gänget anklagade Tuvaliee Wall för att ha använt rasistiska tillmälen på appen TikTok.
– Det har jag inte gjort. Och så var de arga, säger Tuvaliee.
Barnen i gänget, ungefär tio totalt, är samtliga under tolv år gamla enligt polisen i Gävle.
– När vi skulle gå hem följde de efter oss. De kastade sten, skrek hora. De skrek att de skulle knulla mig och min mamma.
Hon bad dem sluta, men gänget fortsatte och våldet eskalerade. En kille sparkade henne i ryggen, berättar Tuvaliee.
– Då såg jag en tjej som höll på med sin moped, hon ropade på mig. Hon knäppte kort på dem. Vi gick igenom bilderna för att se om jag kände igen någon. Och det gjorde jag.

Under tolv år

Mamma Emma Wall berättar att hon tog kontakt med socialtjänsten för flera år sedan när barngänget för första gången gav sig på dottern.
– Det har varit glåpord. Men så hände det här i måndags när de gav sig på henne fysiskt. Det är det värsta hittills, säger Emma Wall.
– Det känns hemskt att säga, men att det ”bara” var en spark. Jag funderar ju vad som händer härnäst?
Polisen i Gävle bekräftar att det finns en anmälan och att misstankarna kvartstår om att stenar kastats och att Tuvaliee Wall sparkats bakifrån. På grund av de misstänkta gärningspersonernas ålder kommer polisen lämna över ärendet till socialtjänsten.

1 kommentar:

  1. så hemst vart så rädd när jag hörde de för det är min bästa vän

    SvaraRadera