torsdag 9 januari 2020

Från Advokat Nima Rostamí fb peage


Från Advokat Nima Rostamí fb peage
Häromdagen läste jag en artikel i Expressen författad av Magda Gad, en av Sveriges väl lästa och modigaste journalister. Jag blev dock extremt och emotionellt påverkad av hennes text och tog det illa vid mig. Inledningsvis ska jag särskild påpeka att jag hittills har beundrat Magda Gad för henens mod och styrka i sin journalistik när hon bl.a. lyfte fram afghanska kvinnors situation då jag anser att Afghanistan i särklass är en av länder där kvinnor är särskilda utsatta. Detta är givetvis beundransvärt.


Magda Gads senaste artikel i Expressen publicerad den 4 januari 2020 är en artikel/analystext om elimineringen av terroristen Qasem Soleimani. Jag i egenskap av exil-iranier reagerade strakt på texten då den var extremt provocerande som gav utryck dels för en stark anti USA-hållning, dels byggde den på tvivelaktiga källor. Hennes källor återspeglar propaganda för den iranska regimen och bygger på mycket ytlig uppfattning om Irans historia samt konfliktbilden i den shiitiska världen. Utifrån den initiala uppfattningen jag hade av Magda Gad trodde jag till en början inte på mina ögon då texten är extrem propagandistisk och förbiser samtliga destruktiva dimensionerna av Irans shia islamiska hegemoni och regimens gardstyrkas (IRGC) aktiviteter. Efter några inlägg på min FB och Magda Gads medverkan i tråden blev det dock ganska klart att Magda Gad har själv medvetet författat en text som visar på hennes djupt anti USA-hållning och i Irans regims fördel. I samtliga av hennes kommentarer var det klart att hon får inspiration av Iranknutna individer och sidor. Detta är något som jag och många andra exil-iranier kan känna igen och avskyr. Då texten genomgående ger utryck för regimvänlig narrativ ifrågasatte jag hennes kunskap i Iranfrågan och ifrågasätter alltjämt hennes agendan och genuina författarskap i frågan. Hon kontrade med att hon hade till och med författat artikeln bara på en kväll. Jag blev återigen ytterst berörd och märkbart förvånad av detta påstående.
Min magkänsla om Magda Gads snedvridna uppfattning om läget i Iran samt skönmålningen av terroristen Qasem Soeimani fick en annan vändning då efter översättning av vissa stycken av hennes textmassa till persika och pinpointa och trackbacka härdades hennes text till regimvänliga propagandasidor. Nedan ser ni de sidor Magda Gad hämtat inspiration för huvudbudskapet i sin artikel, nämligen om kuppen i Iran, om olika shiamiliser, om de irakiska shiamiliser samt om Qasem Soliemani. Inspirationen härledes till bl.a. till följande sidor:
https://www.dw.com/…/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA…/a-51828811
Det finns till och med en alldeles lik artikel på BBC/farsi publicerad den 4 januari, ”Trump och mordet på Qasem Soleimani, varför nu”. Denna artikel är påfallande identisk med ett stycke i Magda Gads text, ” varför Qassem Soleimani dödades just nu.” https://www.bbc.com/persian/iran-features-50992228.
Mot bakgrund av ovan och Magda Gads slutsatser i artikeln undrar man ifall över hennes USA-hat eller ifall hon är omedvetet indragen eller attraherad av iranska regimknutna miljöer. Jag reagera strak för artikelns regimvänliga hållning då den iranska regimen är förtryckare, fascistiskt, fruktad och hatad av bl.a. exil-iranier, de flesta iranier, irakier och de iranska demokrativänner. Lägg till den förnedrande islamistiska kvinnosynen som den iranska regimen representerar. Är Magda Gad inte medveten om dessa aspekter ifall hon anser vara insatt i Irans histo
Irans regim och IRGC är enbart jämförbart med Nazityskland och SS. Iran styrs av en fullkomligt fascistisk elit som inne i landet förtrycker iranier men IRGC och regimens företrädare skor sig med landets tillgångar, erbjuder utbildningsmöjligheter och rikedomar för sina familjemedlemmar i Väst och lägger ner omfattande resurser för omfattande resurser för likasinnade shiamiliser och utländska lobbyister. Att ta sig ut detta grepp för det iranska folket är mission impossible. Det iranska folket såsom européer på 40-talet behöver hjälp utifrån för att ta sig ur islamisters grepp. Under andra världskriget fick européer draghjälp av USA, idag behöver iranier en sådan hjälp, varför inte av USA. Sverige är ett av de länder som har en utomordentligt bra relation med USA och de flesta svenskar anser, trots Magda Dags anti USA- hållning, att detta är helt OK. Varför inte iranier ska ha en god och fungerande förbindelse med världens stormakt.
Iran lägger ner påfallande stora resurser på spionage, underrättelseverksamhet och politisk påverkan genom olika anti USA tankesmedjor, individer och shia migranter i Väst. De vänster-liberalerna politiskt kulturella individer och tankesmedjor är lätt byte för Irans islamiska regim då dessa individer i sin USA hat tenderar att helt bortse riskerna med politisk islam och Irans sofistikerade anti USA retorik.
SAMMANFATTNING
Magda Gads artikel är:
- I Irans islamiska regims fördel och ger upphov till farhågan om regimens starka ambitioner på politisk påverkan i Väst/Sverige.
- Den är fylld av anti USA-hållning.
- Bagatelliserar hotet av Irans shiaimperialism och infiltration av Sverige och Väst.
https://www.foxnews.com/…/iranian-journalist-reacts-qassem-…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar