måndag 2 september 2019

Nyligen blev jag kontaktad av en aktör som ville boka mig på en föreläsning om integration.


Nyligen blev jag kontaktad av en aktör som ville boka mig på en föreläsning om integration.



Jag fick veta att några i personalen uttryckte sin önskan att jag skulle komma och föreläsa för dem. Jag blev så glad när jag fick höra det men min glädje varade inte så länge. Jag blev ombedd att undvika frågan om hedersförtryck eftersom ämnet är ”känsligt” och kunde ”förstöra stämningen och skapa konflikter”.
Jag anpassar alltid mina föreläsning efter målgruppen men aldrig på ett sätt som riskerar att jag undviker att ta upp något problem, utan bara hur jag ta itu problemet så att alla få mer kunskap, verktyg och nytta.
Jag vet att inte alla ser på hederskultur som ett av de
allvarligaste och mest komplexa integrationsproblem vi har i Sverige. Men att vissa begriper det och samtidigt sopa det under matten, gör mig riktigt besviken. Tyvärr går det inte att arbeta för integration om man är så rädd att ens sätta ord på problemens namn.
Jag är en sådan föreläsare som inte kan hålla i en gulligull föreläsning som handlar om kärlek, ändlös tolerans mot andras kulturer och hur vi bör ”älska” alla trots att vi i praktiken inte gör det. Vid sådana förfrågningar är beslutet solklar ”Nej tack och lycka till med en annan föreläsare”
Jag kan varken vika mig eller leverera lögner som kan kanske väcka känslor men inte hjälper någon. Tur att vi har iallafall kunniga föreläsare om integration och hederskultur som inte vänder kappen efter vinden!
Galaxia Wallin
Vi lever i en pinsam värld som bara hederliga och samvetsgranna människor är inte tillsalu. Det känns verkligen smärtsamt att man blir ombedd att censurera sig själv och sin verklighet. Ditt svar har verkligen varit uppskattande för mig och säkert för många andra. Du upplevde hederskulturen med dina djupaste känslor. Du var själv ett av hederskulturens offer och du har fått chansen att bli hedersoffers röst. Tack för att du finns!
Strider hederskultur mot svensk lag eller ej? Om det gör det har du i min åsikt faktiskt ett ansvar att sprida den informationen. Den som ber dig avstå från att nämna känsliga ämnen ber dig att sticka huvudet i sanden. Hur ska ni någonsin kunna få ordning på Sverige om ni är rädda för att uppehålla era lagar och informera om dem? Finns ingen som står upp och läser lagbalken för immigranter som kanske inte har en aning om att tillämpande av deras hederskultur kan strida mot lagen? Jag har inte läst svensk juridik, men är ganska säker på att lagen inte tillåter att man mördar, slår eller förnedrar kvinnor mm. Varför skulle det vara förbjudna ämnen????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar