torsdag 19 september 2019

IS-terroristen fick vård i Sverige – för krigsskador






Han född i Sverige då man kan tänka sig svenska förskolor och skolor utbilda islamister?
IS-terroristen fick vård i Sverige – för krigsskador
IS-terroristen från fängelset: Torterades efter SVT-intervju
IS-terroristen Khaled Shahadeh återvände till Sverige för att få vård för sina krigsskador. 


Innan han återvände ner till Syrien för att strida för IS igen gav han en anonym intervju med SVT.
Nu uppger Khaled Shahadeh att intervjun var ett skäl till att han fängslades och utsattes för tortyr vid återkomsten till Syrien. 
– De frågade hur jag kunde ge intervjuer utan tillstånd och hävdade att jag var spion, säger Khaled Shahadeh.
Det var 2014 som Khaled Shahadeh återvände till Sverige efter att ha stridit för islamistiska terrorgrupper i Syrien under två år. I samband med stridigheter i Tell Aran, i slutet av 2013, hade han sårats svårt i en axel och han åkte hem till Sverige för att få vård.
Nu berättar Khaled Shahadeh öppet i en exklusiv tv-intervju om vistelsen i Sverige, om att han möttes upp av Säkerhetspolisen redan på flygplatsen och hur han satt i upprepade förhör. 
Han berättar också att han gav en intervju till SVT mot löfte om anonymitet.
Den intervjun skulle senare ge honom problem då han sommaren 2015 åkte ner till Syrien och terrorsekten IS igen, uppger han. 

Anklagades för spioneri

– Efter några dagar (i Raqqa) kom säkerhetstjänsten hem till mig. De frågade mig varför jag inte deltog i träningsläger och de tog mig till fängelset, berättar Khaled Shahadeh.
– I fängelset tog de reda på att jag gav en intervju till SVT. Det är både tv-kanal och webbtidning. Jag gjorde en tv- och en webbtidningsintervju, säger han.
Det föll inte i god jord hos IS säkerhetstjänst.
– De frågade hur jag kunde ge intervjuer utan tillstånd och hävdade att jag var spion. Jag fängslades cirka en månad. Självklart utsattes jag för tortyr, säger Khaled Shahadeh. 
Khaled Shahadeh drömmer fortfarande om kalifatet och en Islamisk Stat.Foto: PRIVAT
I Intervjun från det kurdiskkontrollerade fängelset i Syrien berättar Khaled Shahadeh hur han åkte ner till Syrien tillsammans med fyra vänner från Göteborg. 
De kom senare att följas åt då de anslöt sig till olika terrorgrupper för att slutligen hamna hos Islamiska staten då terrororganisationen etablerade sig i regionen. 
Khaled Shahadeh berättar nu i intervjun hur en del av hans vänner från Sverige försvarade honom mot säkerhetstjänstens anklagelser. 
– De hade inga bevis mot mig, säger Khaled Shahadeh.

Skräcken för säkerhetstjänsten

– Mina vänner från Sverige pratade med dem och vittnade om jag att jag inte sa något viktigt i intervjun (med SVT). Jag släpptes och åkte till huset där jag bodde.
Khaled Shahadeh beskriver också hur hans rädsla för IS säkerhetstjänst växte efter att spionageanklagelserna hade förts fram mot honom. Innan händelsen hade han varit en av de som var hundraprocentigt lojala till IS och han har tidigare försvarat både avrättningar och övergrepp.
– Jag trodde inte tidigare vad som sades om säkerhetstjänsten. Jag trodde att de följde islam till hundra procent, säger Khaled Shahadeh.
– Det hände många gånger att man informerade säkerhetstjänsten om folk som återvände till Sverige. Det finns även de som avrättades för spionageanklagelser. Vi visste att de inte var spioner och inte jobbade för koalitionen.
Khaled Shahadeh på plats i Syrien där han bevittnade krigsförbrytelser som begicks av IS och andra islamistiska grupper.Foto: PRIVAT

Var kvar till slutstriden

Khaled Shahadeh stannade kvar hos IS fram till slutstriden om Baghouz i våras. Då uppger han sig ha flytt tillsammans med tusentals andra upp i bergen, där YPG-soldater grep dem.
I dag säger han sig visserligen fortfarande sympatisera med målet om ett islamiskt kalifat, en stat byggd på islam och sharia, men uppger att han inte ser IS kalifatbygge som den staten.
– Jag ska inte ljuga för dig. Fortfarande vill vi ha ett kalifat. Vi vill ha en Islamisk stat. Nu tror jag inte att just denna stat är den riktiga Islamiska staten, säger han.  
– Det är mycket jag ångrar nu, exempelvis att jag åkte hit. Mina föräldrar försökte få mig att inte åka. Min pappa och min mamma. Min mamma grät hela tiden. Varje gång jag pratade med henne bad hon mig att återvända. 
IS-terroristen fick vård i Sverige – för krigsskador
IS-terroristen Khaled Shahadeh, 29, plåstrades om av den svenska sjukvården efter att ha skadats i Syrienkriget.
– De fixade nerverna. Jag återhämtade mig, säger Khaled Shahadeh i en unik tv-intervju inifrån kurdiskt fängelse.
När svenska vården hade gjort sitt åkte han ner för att strida för den islamistiska terrorstaten igen. 
Först i samband med slutstriden våren 2019 gav Shahadeh slutligen upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar