söndag 5 augusti 2018

Har kvinnorna som lever under hedersförtryck något makt i kampen för att bli fria, eller är de totalt maktlösa och beroende av samhällsengagemang och insatsar?


Har kvinnorna som lever under hedersförtryck något makt i kampen för att bli fria, eller är de totalt maktlösa och beroende av samhällsengagemang och insatsar?

Jag vet att livet under hedersförtryck är väldigt svårt och valmöjligheterna är begränsade. Jag vet att förtrycket är enormt och behöver insatser från olika håll och på olika nivåer. Men jag är helt övertygad om att de här kvinnorna kan också leda sin egen kamp och göra en skillnad. Det mest effektiva och hållbara sättet för att ha påverkan på hederskultur är att börja jobba och bli ekonomisk självständiga. kvinnorna som lever under hedersförtryck kommer aldrig att kunna befria sig helt så länge de är beroende av män och familjen.



Jag är helt medveten om att vissa är extremt bevakade, lever under ständig kontroll och inte får gå ut på egen hand. Det blir såklart svårare att utbilda sig och jobba men det finns alltid strategier att övervinna det.

Medan jag var i Syrien och mellan 2005-2011 startade jag några projekt som erbjöd kvinnorna möjligheter för eget arbete och egen försörjning. 2005 startade jag ett matlagningsföretag och anställda bara kvinnorna som var kortutbildade och hedersförtryckta. Så snart jag är klar med bokprojektet kommer jag att ha extra fokus på projekt och metoder som möjliggöra den ekonomiska självständighet för de här kvinnorna.
 Många muslimska män vill inte att kvinnorna arbetar. Inte ens andra generationens unga män. Har erfarenhet i egna familjen. De kan kämpa för att mamman sitter hemma ett helt liv och blir försörjd med bidrag om hennes man dött. Nu är det val och då drar soc in bidraget om hon inte tar arbete hon erbjuds. (Sönerna får försörja henne.) För att visa att man ställer krav. Men borde man inte ha kontaktat henne långt tidigare, innan man började betala ut bidrag? Hjälpt henne att bryta isoleringen. Har man aldrig varit ute i arbetslivet och om man levt så isolerat i sin muslimska miljö med dessa värderingar så olikt våra, måste man ju vara livrädd för att plötsligt efter många år lämna hemmet och gå ut och arbeta. Rätta mig om jag har fel.
 Du har helt rätt, s. Att enbart se människor som hjälplösa är ett sätt att förminska och stigmatisera. Vi gör alla många små och stora handlingar i vår vardag för att hantera och förbättra vår tillvaro. Andra människors handlingar och de strukturer vi lever i, antingen stänger eller öppnar våra handlingsutrymmen.
Galaxia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar