fredag 16 december 2022

19-åriga Kanzas ilska över slöjförslaget: “Jag skäms över politikerna”

 


19-åriga Kanzas ilska över slöjförslaget: “Jag skäms över politikerna”

https://www.svt.se

Se mötet mellan Kanza Rehman och Rashid Farivar (SD): ”Ni sitter på positioner ni inte förtjänar”. Foto: Sverige möts/SVT.

Sedan Högsta förvaltningsdomstolen i förra veckan sa nej till två skånska kommuners slöjförbud i skolan har debatten tagit fart igen. Sverigedemokraterna vill se ett rikstäckande slöjförbud i all offentlig verksamhet, något som 19-åriga Kanza Rehman reagerar starkt på i SVT:s Sverige möts. 
– Att man som förtroendevald i Sverige ska bestämma över andra kvinnor, det gör mig så upprörd.

Justitieutskottets ordförande Richard Jomshof (SD) la en motion i riksdagen 2021 om att all myndighetsutövning ska vara fri från religiösa och politiska markörer.

Riksdagsledamoten Rashid Farivar (SD) understryker i SVT:s Sverige möts att partiet vill införa ett slöjförbud i offentliga verksamheter och hoppas att frågan nu kan diskuteras inom ramen för Tidöavtalet.

– Hijab är en ideologisk, islamistisk förtryckssymbol för kvinnor, säger Rashid Farivar (SD).  

Särskilt viktigt är att slöjan förbjuds för just barn i skolan, menar han. 

19-åriga Kanza Rehman från Göteborg bär slöja av fri vilja. Hon motsätter sig Sverigedemokraternas förslag.  

– Jag skäms över att det här är politiker som tar beslut åt mig och inte frågar vad vi vill.

Se mer i klippet ovan, eller hela debatten på SVT Play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar