tisdag 10 december 2019

Många diktaturer och kriminella fick delta i Nobelfesten i dag.


Många diktaturer  och kriminella  fick delta i Nobelfesten i dag.

Men Jimmie Åkesson (SD) portas.

Bra formulerat av B von Otter "Enligt vårt lands styrelseskick, den representativa demokratin, utgår den politiska makten från medborgarna via fria och allmänna val.
Kan det vara så illa att Nobelstiftelsen inför beslutet att inte ompröva sitt decenniegamla ställningstagande suttit och överprövat demokratin i valen till Sveriges Riksdag?"

Bäste Jonas Gardell - du får gärna svara på detta brev
Bäste Gardell, jag tar mig friheten att skriva direkt till dig eftersom du har ett tolkningsföreträde som ingen annan har. Du påpekar Åkesson makt som oppositionsledare genom att dra in Kristerssons fru i ditt resonemang; Varför gör du det? Är hon på något sätt ansvarig för Ulf Kristersson politiska beslut?

Du vill inte ha tillbaka det gamla Sverige skriver du. Du tar upp hur det gamla Sverige var ett land där du inte vågade röra dig, om hur skinnskallar på 80-talet trakasserade homosexuella och invandrare. Om hur en homosexuell man dödades med 64 knivhugg på 90-talet. Jag beklagar allt det som hände dig och dem du tar upp i din text. Jag beklagar också den rädsla och ångest du upplevde. Sedan fortsätter du med att exemplifiera med enstaka fall av andra hemskheter, om hur du minns din ungdom, hur hemsk den var. Sammantaget ställer du det här mot det Åkesson säger om att minnas det gamla Sverige.
Även om du inte för en sekund kan erkänna att det en gång fanns ett Sverige som var bättre än det Sverige vi lever i idag, betyder inte det att det inte existerade.
Jag beklagar dina upplevelser men jag beklagar också att en kvinna avrättades på öppen gata i Malmö. Jag beklagar också att Akilov mördade fem människor på öppen gata varav ett flickebarn, i Stockholm. Jag beklagar också att unga rånas på sina tillhörigheter, misshandlas, får sina öron avskurna och kläs av in på bara kroppen. Jag beklagar också alla kvinnor som gruppvåldtagits, liksom jag beklagar att Sverige blivit en skyddszon för IS-terrorister. Terrorister som förmodligen inte skulle tveka med att skada dig om tillfälle gavs. Jag beklagar också att sex imamer som utgör ett hot mot rikets säkerhet (och faktiskt dig) går fria. Jag beklagar också de elever som våldtagits på svenska skolor eller på väg till skolan. Jag beklagar också att blåsljupersonal måste bära skyddsväst och att de utsätts för hot och stenkastning. Jag beklagar också att gruppen hemlösa pensionärer ökar. Jag beklagar också att Sverige inte längre kan garantera svenska medborgare trygghet och en fungerande välfärd. Jag beklagar också att Socialdemokraterna inte vill rensa upp antisemitismen inom det egna partiet och att de har företrädare som öppet hatar homosexuella.
Jag undrar Gardell, vilket Sverige du pratar om? För det är lite lustigt, på 80-talet kunde jag och mina vänninor tryggt promenera hem efter en utekväll. Tryggheten fanns på ett annat sätt i vårt samhälle då. Visst fanns även brottsligheten men den tvingade inte ner oss på knä eller satte skräck i hela orter och höll dem gisslan. Jag minns också hur jag kunde låta mina söner ensamma leka på gården. Jag minns också att den vård eller medicin man behövde alltid fanns på inom vården eller på apoteken. Jag minns också att dödssjuka inte dog i vårdköer.
Olika minnen, eller hur Gardell? Du väljer att lyfta fram dina för att göra en poäng av Kristerssons närmanden av SD. Jag förstår att du inte gillar SD men är du inte både ansvarslös och fånig nu? Vi är många som bär på smärtsamma historier men inte ser vi dem som ett argument för att inte ta ansvar för Sverige så som det ser ut uti landet nu.
Hur ansvarslös och fånig du faktiskt är visas när du avslutar med att skriva om att du tittar på bilder på SD från 90-talet; nazisthälsningar. Jag beklagar att SD har sin mörka historia, liksom jag beklagar att C och S har sina, det vill säga, nazism, rasbiologi, och rasism.
Jag beklagar tillsist att du har en större plattform än jag att skriva på. Det kan jag inte göra så mycket åt, mer än att hoppas på att också min text når många läsarna så de kan få en delvis annan syn på saken att läsa.
Som sagt, du får gärna svara, men berätta gärna då lika öppet om vårt Nya Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar