lördag 27 oktober 2018

Eskilstuna, detta hände idag: Sara mohammad


Eskilstuna, detta hände idag: Sara mohammad
Idag har jag haft en heldags utbildning/föreläsning inklusive kort filmvisning med Fadimes tal, fallövning och diskussion för förskola och skolpersonal i Eskilstuna.
Dagen gick bra, blev bra diskussion av engagerad publik, Eskilstuna kuriren var närvarande hela dagen etc....
Men innan jag summerade dagen med några avslutande ord stod upp och predikade en kvinnlig åsiktspolis/Guds soldat med tyghjälm om hur hennes kropp skakas och hennes blod kokas pga saker jag har sagt under föreläsningen.
Vidare berättade hon om hur dålig hon mådde av att höra dåliga saker om hennes land och hennes religion.
Hon var även provocerad över att min berättelse om vapen hot av min bror och försök för att gifta bort mig skulle få svenskarna att tro att alla som kommer från Irak är hedersförtryckare.
Hon fick tydlig svar av publiken ”nej, det tror vi inte”
Hon hade aldrig hört något av det jag hade sagt under föreläsningen i landet som hon kommer ifrån, dvs Irak.
Vidare berättade hon en hel del om sitt liv, sin och sin familjs utbildning som hade ingenting med föreläsningen att göra.
Hon påstod även att det jag hade sagt om Irak inte stämmer och att hon har även läst historia att det var kanske så under 20 talet och inte nu.
Det mest intressanta som hon sa var ”du får inte säga så om mitt land, du får inte säga så om min religion, du får inte reflektera så, du svartmålar mitt land när du pratar så”
Jag gjorde allt vad jag kunde för att svara både vänligt, sakligt samtidigt bestämd över mitt ställningstagande mot hedersvåld och förtryck oavsett religion eller land!
Jag var tydlig med att säga i alldeles början av dagen om att det finns både modiga kvinnor och män från dessa länder som har ägnat sina liv mot hedersvåld, att hedersvåld sker bland olika religiösa grupper och inte bara muslimer som många tror en av de var just min fantastiska pappa, att hedersvåld har inget med en specifik etnicitet att göra.
Att du inte har upplevt hedersvåld i din familj gör mig glad, jag vet inget om ditt liv, jag har inte pratat om dig, du har rätt att tro vad du vill tro, du får tycka om ditt land hur mycket du vill.
Men jag var tvungen att besvara lite av hennes påstående med lite fakta!
Mitt svar delvis blev:
I samma land som du och jag kommer ifrån islamister försökte sänka ner äktenskapsålder för flickor från 18 till 9 år men misslyckades!
I samma land mellan 1991-2007 har vi haft 33000 hedersmord.
Jag har fullständigt yttrandefrihet att tycka till och reflektera precis hur jag vill, jag har fullständigt rätt att kritisera vilken religion jag vill!
Du har samma rättighet att tycka till som du vill men du har inget rätt att stoppa mig eller förvänta dig att jag ska anpassa min föreläsning och censurera mig utifrån vad du tycker och känner!
Ingen har lyckats tysta ner mig!
Tack för all kärlek som jag fick av er i publiken.
Det var bara hon som var förbannad på mig och lämnar salen upprörd!
Tack till receptionen som hade larmat pga publiken hade upplevt henne hotfullt, tror jag.
Tusen tack till ordningsvakter som kom och eskorterade mig till Central stationen 
Jag har tänkt mycket på de barnen som hon jobbar med när
hon förnekar hederskultur och hedersvåld på det sättet 😞
Hon är inte ensam tyvärr, det finns även svenskar som fortfarande förnekar hederskultur och relativiserar hedersvåld
Nu ber jag er mina Facebook vänner att kommentera men med respekt utan kränkande ord mot någon och istället för att bli förbannad?
Bli medlem i GAPF: www.gapf.se

Kampen måste fortsätta oavsett!
Med vänlig hälsning,
Sara M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar