torsdag 1 mars 2018

Rätt peta lärarvikarie som vägrar att skaka hand!


Rätt peta lärarvikarie som vägrar att skaka hand!
Vad är det som bör gälla inom skolområdet? Är läraren där först och främst i egenskap av representant för sitt kön, sin hudfärg, sin sexuella läggning, sin politiska och religiösa tillhörighet – eller är hen där som representant för skolväsendet?
Om vi ska kunna bevara vår demokrati och frihet måste skolan förbli ett forum där läraren representerar värdegrunden – vilka värderingar och vilken kultur som de nya generationerna ska bevara och arbeta vidare med.



Jag är emot diskriminering. Därför anser jag att Kunskapsskolan i grund och botten agerade rätt.
Bra Diana Zadius
Det går jättebra att hälsa på sina kollegor utan påtvingad och oönskad kroppskontakt.
Det hade varit en ofantlig skillnad om kvinnan i det här fallet vägrat att hälsa överhuvudtaget, t ex genom att vägra ögonkontakt eller genom att vägra att säga hej till kollegan. Ingen, varken man eller kvinna, ska tvingas till kroppskontakt med någon annan oavsett om skälet är religiöst eller ej.
Efter många år i arbetslivet konstaterar jag att jag ytterst sällan tar mina kollegor i hand när vi hälsar, vi har ögonkontakt, ler och slänger ur oss ett glatt hej när vi möts. Jag hade bara känt mig obekväm om jag var tvungen att ta i hand och förmodligen rätt fånig också....
Oönskad kroppskontakt är oönskad oavsett skäl och jag tycker att det ska respekteras, speciellt när det går utmärkt att hälsa på andra sätt istället.
Religionen lämnar man hemma i detta land,kan man inte det får man flytta antingen tillbaka till där man 

kommer ifrån eller annat land!Kommer aldrig att gå med på något annat S

💕När man är på sin arbetsplats är man där för att göra sitt jobb. Vilken religion man tillhör/utövar har ingenting med arbetet att göra. Vill man praktisera sin religion får man göra det i hemmet och kyrkan/templet/synagogan/moskén eller vilket heligt hus man nu väljer att tro på. Religion hör inte hemma i vårt sekulariserade samhälle.
Som medborgare har jag rätt att mötas på ett jämlikt sätt när jag träffar offentliga tjänstemän. Den rätten går före tjänstemännens religionsfrihet. En lärare på en friskola utför ett offentligt uppdrag.
Jag har upplevt även kvinnor, de som kallar sig riktiga muslimer vägrar skaka hand med kvinnor som vägrar bära slöja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar