onsdag 24 april 2019

Idag hedrar vi offren för Armeniska folkmordet 1915. 104 år har gått, men såren hos alla de folk som drabbades är fortsatt öppna.





Idag hedrar vi offren för Armeniska folkmordet 1915. 104 år har gått, men såren hos alla de folk som drabbades är fortsatt öppna.
Som svensk-armenier rör det mig djupt att kollegor och utomstående samlas för en minnesstund i Sveriges riksdag. Att arrangera dagens minnesstund förenar det armeniska och det svenska i mig, och att se så många svenskar stå sida vid sida med oss ättlingar till offren för att delta i sorgen betyder mer än ni kan ana. Tack till Amineh KakabavehKadir KasirgaDésirée Pethrus som jag hade äran att få arrangera dagens minnesstund tillsammans med.
Vi säger alltid att vi aldrig får glömma, men när det kommer till kritan har vi ofta svårt att komma ihåg. Bara under min livstid vittnar Rwanda, Srbenica, Darfur, Yazidierna och de kristna folkgrupperna i Irak och Syrien om att vi kan göra mer för att minnas lärdomarna från 1915.
Idag är jag inte bara Armenier. Jag är även Assyr, Kalder, Syrian och grekisk pontier. Offren för folkmordet kommer aldrig glömmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar