söndag 13 januari 2019

Idag det är mest digitala tiden höga teknologi än 70 eller 80 talet, idag finns väl mycket hot mot barnens framtiden än för ut



Idag det är mest digitala tiden höga teknologi   än 70 eller 80 talet, idag finns väl mycket hot mot barnens framtiden än för ut
Man borde lära barnen om tiden tillexempel när barnen vill sova, hur länga ska titta på film  måste man ha en tidsbegränsningar för att barnen veta om principen, tillexempel barnen kan titta på sin ipad 30 minuter resten av tiden ryta eller träna alfabetet och känna till bokstaverna.
Om man vill lägga tid och dela tiden med barnen som samspel.



Tillexempel  gå ut  till naturen träffa andra barnen gå på biblioteket för att låna nya sagoböcker, mamma eller pappa ska berätta roliga saker som barn tycker om, Då om man dela tiden då barnen kommer inte att bli tråkiga för barnen det är viktigt att man  alltid dela tiden, idag man ska 20 minuter ska titta på sin ipad,  efter ska ryta närmare  tills barnen vill sedan man ska ändra tiden för att barnen bli glada tillsammans med barnen lek med hans hennes leksaker för att bli glad  om barnen är ensam, föräldrarna borde lägg tid och göra bäst för att ge barnen också uppfylla barnens intresse. ta barnen med till en djurparken i närheten därför att barnen älskar se djuren, alltid försök att hitta det bästa för att barnen bli glad och friska  till exempel   om barnen är över 4 år borde delta i en sport för att lära sig mer saker om ting om och hitta sina sports intresse för sin framtiden.
följa barnens intresse
ANKNYTNING
Anknytningsmönster hos
barn och vuxna
TOR WENNERBERG
Leg psykolog, författare
Vad ska jag prata om idag?
• Anknytningsteorin: vad är egentligen
anknytning?
• Främmandesituationen: barns olika
anknytningsmönster.
• Anknytningsintervjun: specifika mönster i
vuxnas sätt att prata om sina tidiga
erfarenheter av anknytning.
• Hur hänger allt ihop?
Bowlbys livslånga intresse
• John Bowlby (1907-1990) upptogs under hela
sitt yrkesliv av frågan om hur barn reagerar på
separationer och förluster under de första
levnadsåren.
• Hans intresse bottnade bl a i ett eget
separationstrauma som han upplevde i
fyraårsåldern. Men också i erfarenheter som han
gjorde när han i tjugoårsåldern arbetade på ett
elevhem för ”vanartiga” barn.
1940-tal
• Barns reaktioner på separation från föräldrarna blev nu
för första gången föremål för vetenskapliga
undersökningar.
• René Spitz (1940) studerade barn på ett hittebarnshem.
Fick alla fysiska behov tillgodosedda men fick inte
uppleva något känslomässigt samspel. Samtliga blev
deprimerade, uppgivna, tillbakadrag
1940-tal, forts.
• Anna Freud och Dorothy Burlingham
observerade barn som evakuerats, utan sina
föräldrar, undan flygbombningarna i London.
• Senare uppföljning gav ett resultat som
förvånade: barn som upplevt blitzen i London
tillsammans med sina föräldrar mådde bättre än
barn som evakuerats till objektivt sett trygga
omständigheter på landsbygden.
• (Patrick, tre år och två månader: ”Min mamma
kommer att ta mig med hem igen.”)
Barnets band till föräldern
• Uppenbart att barn utvecklar starka
känslomässiga band till sina vårdnadsgivare.
• Men varför?
• Bowlby skrev 1958 i brev till hustrun Ursula:

”De flesta människor förknippar rädsla med att
springa bort från något. Men det finns en annan
sida av saken. Vi springer TILL någon, oftast en
person… Det är så skriande uppenbart, men jag
tror att det är en ny tanke, och en
revolutionerande sådan.”
Bowlbys forskning om separation
• På 1940- och 50-talet ledde Bowlby en
forskningsenhet på Tavistockkliniken i London
som studerade barns reaktioner på utdragna
separationer.
• Studerade: barn mellan 1 och 3 år som skildes
från föräldrarna i samband med sjukhus- el.
barnhemsvistelser.
• Resultat: barnen reagerade på sätt som liknade
vuxnas sorgereaktioner i samband med förlust
av nära anhörig.
Tre faser
• Bowlby och hans medarbetare fann
återkommande mönster i barns reaktioner.
• Tre faser:
• 1) protest: skriker och gråter, bankar på dörren,
mobiliserar alla resurser för att återfinna
föräldern. (En vecka eller mer.)
• 2) förtvivlan: barnet misströstar allt mer om att
någonsin få träffa föräldern igen.
• 3) detachment (avstängdhet, losskoppling):
barnet förberett för ett liv där föräldern kan vara
borta för alltid.
Tidigare förklaringar
• På 1950-talet fanns två dominerande
psykologiska teorier: psykoanalysen och
behaviorismen.
• Båda dessa teorier antog att anknytningen, det
känslomässiga band som barnet knyter till
mamman, uppstod till följd av att mamman
matade barnet.
• Alltså: positiva sensationer (mat) kopplas ihop
med mammans person genom
associationsinlärning. Maten primär, relationen
sekundär.
Bowlbys sökande efter förklaring
• Bowlby fann denna ”skafferiteori” om kärlekens
väsen osannolik:

”Om den vore sann skulle till exempel ett barn
på ett eller två år villigt ty sig till vem som helst
som matar det, och så är det ju inte.”
• Måste finnas ett annat svar, sökte det i etologin,
läran om djurs beteende.
• Lorenz, präglingsbeteende; Harlows experiment
med rhesusapor. Harlows resultat: anknytning ej
resultat av lustfyllda associationer.
Bowlby formulerar sin teori (1958-61)
• Med sin anknytningsteori vände Bowlby upp och
ner på den tidigare förklaringen:
• Relationen till anknytningspersonen är det
primära, matningen spelar endast marginell roll.
• Människobarnet föds med ett relationellt
motivationssystem, anknytningssystemet, som
ofrånkomligen driver barnet att knyta ett starkt
känslomässigt band till en primär
vårdnadsgivare och sedan upprätthålla fysisk
närhet till denna person.
Varifrån kommer denna drivkraft?
• Bowlby flyttade över studiet av människans
motivation på evolutionsbiologisk grundval.
• Evolutionsbiologi: alla levande varelser får sitt
absolut överordnade mål från det naturliga
urvalet.

”Hjärnan strävar efter att försätta sin ägare i
omständigheter liknande dem som fick ägarens
förfäder att reproducera sig” (Pinker).
• Anknytningsbeteendet: framselekterad biologisk
skyddsmekanism med starkt överlevnadsvärde.
Evolution och anknytning
• Vår biologiska ”uppgift”: att överleva
barndomsårens hjälplöshet, nå vuxen ålder och
få avkomma som överlever.
• Vår genuppsättning, och de beteendesystem de
kodar för, har selekterats fram för att de hjälpt
oss att lösa dessa uppgifter.
• Beteendesystem har konsekvenser som, i vår
evolutionära utvecklingsmiljö, tenderade att ge
individer avkomma som överlevde.
• Beteenden med överlevnadsfördelar sprider sig i
populationen.
Det långa perspektivet
• Det mänskliga anknytningsbeteendet finslipat
under sex miljoner år av evolution före neolitiska
revolutionen. Människan härstammar från en
grupp nomadiserande primater som sedan 35
miljoner år har burit sina nyfödda ungar.
• För nomadiserande primatungar: enda
möjligheten att uppnå trygghet att hålla sig
fysiskt nära en anknytningsperson.
Bowlby 1958:

”I avsaknad av kraftfulla medfödda
responser som säkerställer att barnet
framkallar moderlig omvårdnad och håller
sig nära sin mamma under barndomsåren,
kommer barnet att dö – så lyder tesen.”
Anknytning = överlevnad
• Eftersom anknytningssystemet har denna
omedelbara koppling till överlevnaden är det
också ”preemptive when aroused”, dvs. det
övertrumfar alla andra mänskliga
beteendesystem när det aktiveras.
• Anknytningsrelationen är, ur barnets perspektiv,
detsamma som överlevnad och liv, och därför
gör barnet allt som står i dess makt för att
upprätthålla den och minimera avståndet till sin
beskyddare.
Varifrån kom alltså barnens rädsla?
• Anknytningsteorin gav svaret till varför barnen
reagerade så kraftfullt vid sjukhusvistelser och
barnhemsplaceringar. Separationen går emot
deras starkaste instinkter, som är direkt
kopplade till behovet av överlevnad.
• Robertsons filmer skildrade den smärta det
innebär för ett litet barn att uppleva ett tillstånd
där anknytningssystemet är kraftfullt aktiverat
samtidigt som alla möjligheter saknas att uppnå
det andra tillstånd som stänger av systemet:
mammas närvaro.
Det formbara anknytningsbeteendet
• Mary Ainsworth: genom empiriska
undersökningar identifierade hon tre olika
anknytningsmönster som barn uppvisar vid ett
års ålder. Trygg, otrygg-undvikande, otryggambivalent.
• Uppfann främmandesituationen.
• Ville empiriskt bevisa Bowlbys antagande om
anknytningsbeteende som universell reaktion på
stress/rädsla, men förvånades av sina resultat.
De 4 anknytningsmönstren:
• Trygg anknytning (60-70 %)
• Otrygg-undvikande anknytning (15-25 %)
• Otrygg-ambivalent anknytning (5-15 %)
• Otrygg-desorganiserad anknytning (15
Trygg anknytning
• Hur gör trygga barn?
• Separationen innebär kris: hur hanterar barnet
den?
• Trygga barn: leker och utforskar när mamma är
där; gråter och ropar efter mamma när hon
försvinner; lugnar sig när mamma återvänder,
återgår till lek.
• Inge Bretherton: SS med tryggt anknutna barn
följer dramaturgin ”boy loves girl, boy loses girl,
boys gets girl back”.
Otrygg undvikande anknytning:
• Fokuserar i främmandesituationen på
leksakerna i rummet och tycks inte ta notis om
att föräldern lämnar rummet.
• Inga uttryck för ångest och ilska, men betydande
stressreaktion på den fysiologiska nivån.
• Ingen dramatik som med trygga barn. Tråkigt att
observera, som om ingenting hänt.
• Att notera: den undvikande strategin har ett
enda syfte: att maximera närheten till föräldern
(historia av avvisande av anknytningsbeteende).
Otrygg ambivalent anknytning:
• Fokuserar genom hela främmandesituationen på
mamman. Orolig och upprörd redan när de
kommer in i rummet, förblir i samma tillstånd när
föräldern går och kommer tillbaka. Ingen
dramatisk kurva här heller. Låter sig inte tröstas.
• Strategi att maximera anknytningsbeteende pga
historia av nyckfullt bemötande: ibland är
föräldern tillgänglig, alltså har det lönat sig att
hela tiden fokusera på henne.
• Inget utforskande, föräldrar till ambivalenta
tenderar att inte uppmuntra autonomi.
Desorganiserad anknytning
• Barn som inte kan klassificeras enligt Ainsworths
tre organiserade kategorier. Varför?
• Uppvisar desorienterade/desorganiserade
beteenden som innebär att de inte förmår
upprätthålla en beteendemässig och mental
strategi för att hantera stress.
• Stressen i främmandesituationen aktiverar
rädslosystemet: det är då som frånvaron av
anknytningsstrategi kommer i dagen.
Mary Mains forskning
• Mary Main tog anknytningsteorin ”till de mentala
representationernas nivå”.
• Studerade sexåringars sätt att prata om
separationsbilder.
• Uppfann Adult Attachment Interview,
anknytningsintervjun.
• Fann att de olika anknytningsmönster som små
barn uppvisar hade direkta motsvarigheter hos
äldre barn och vuxna.
Anknytningsintervjun, Adult Attachment
Interview
• Forskningsinstrument utformat för att ”överraska
det omedvetna”. Med andra ord: intervjun
aktiverar anknytningssystemet hos vuxna.
• Mäter: i vilken mån intervjupersonen kan förbli
balanserad och sammanhängande när han/hon
drar sig till minnes och diskuterar tidiga
anknytningserfarenheter, inklusive negativa och
smärtsamma sådana.
AAI, forts.
• AAI består av 15 frågor (+ följdfrågor) om tidiga
erfarenheter av anknytning. Svaren
transkriberas och kodas enligt omsorgsfullt
utarbetade principer. Exempel:
• Kan du säga fem adjektiv som beskriver din
relation till din mamma/pappa under
barndomen?
• Hur tror du att dina tidiga erfarenheter har
påverkat din vuxna personlighet?
• Varför tror du att dina föräldrar betedde sig som
de gjorde under din barndom?
4 anknytningsmönster hos vuxna
• 1) trygg anknytning – secure-autonomous
på AAI
• 2) otrygg-undvikande – dismissing på AAI
• 3) otrygg-ambivalent – preoccupied på AAI
• 4) otrygg-desorganiserad – unresolved
with respect to loss or trauma på AAI
Lingvisten Paul Grices principer
• Konstruktiva samtal (rational discourse) bygger
på fyra principer:
1. Kvalitet: tala sanning, ha bevis för det du säger
2. Kvantitet: berätta ”lagom mycket”, varken för
korthugget eller för långrandigt
3. Relevans: styr inte bort samtalet mot
ovidkommande ting
4. Begriplighet (manner): uttryck dig tydligt oc
Sambandet med Grices principer
• Main fann att tryggt-autonoma vuxna, som
tenderar att ha barn med trygg anknytning,
svarar på frågorna i AAI på sätt som stämmer
överens med Grices principer.
• Dessutom att vuxna med specifika otrygga
mönster bryter mot specifika principer.
• Otrygg-avfärdande: bryter mot principen om
kvalitet (att tala sanning).
• Otrygg-överdrivet upptagen: bryter mot
principerna om kvantitet, relevans och
begriplighet.
Secure-autonomous (trygg-autonom) på AAI
• Förmår svara på frågor om tidiga
anknytningserfarenheter, inklusive negativa
sådana, samtidigt som de upprätthåller
samarbetsinriktat och sammanhängande tal.
• Två tydliga kännetecken: a) värdesätter
anknytningserfarenheter; b) intar objektiv
hållning i beskrivning och värdering av dem.
• Metakognitiv observation: förstår att mentala
representationer bara är representationer. Aktiv
självgranskning, står utanför den egna
erfarenheten samtidigt som han/hon pratar om
den.
Ett ”fantastiskt samband”

”En berättelse som är väl sammanhållen är allt
som behövs för att en intervjupersons barn ska
vara tryggt. Detta är ett av de mest fantastiska
samband som påvisats i modern psykologisk
forskning. Ett språkligt fenomen, en berättelse
om en livshistoria, är (om den berättas utifrån
anknytningsintervjufrågorna) kopplad till att ett
barn uppvisar ett visst beteende.” (Broberg et
al., Anknytning i praktiken, s. 248.)
Dismissing (avfärdande) på AAI:
• Erkänner inte negativa händelser. Beskriver sin
barndom i positiva ordalag men beskrivningen
backas inte upp av minnen som bekräftar.
• Riktar oflexibelt bort sin uppmärksamhet från
minnen och erfarenheter till förmån för
idébaserad föreställningsvärld. Upprätthåller
distans till den inre världen.
• Deaktiverande försvar, tankestyrd, undviker
känslor – precis som undvikande barn riktar
fokus uteslutande mot leksakerna.
Preoccupied (upptagen) på AAI:
• Alltför upptagen av tidiga och/eller nuvarande
relationer för att kunna tydligt beskriva och
värdera dem. Klarar inte att upprätthålla
samarbetsinriktad dialog, översvämmas av
affekt, kommer från ämnet, talar för länge, blir
otydlig.
• Hyperaktiverande försvar, känslostyrd, fokus på
de egna känslorna.
• Klarar inte att ställa sig utanför sin erfarenhet
och betrakta den med objektiv distans.
Unresolved for trauma or loss (olöst med
avseende på trauma eller förlust)
• Vuxna som uppvisar desorganiserat eller
desorienterat tal i samband med diskussion om
potentiellt traumatiska händelser.
• T ex: motsägelsefulla uttalanden (person
beskrivs som död och levande), abrupta
förändringar i sättet att tala (begravningstal),
långa dissocierade tystnader mitt i intervjun.
• Predicerar desorganiserad anknytning hos
barnet (också när AAI genomförs före första
barnets födelse).
Main om AAI-mönster

”…dessa kategoriska placeringar… måste
förstås som betecknande endast nuvarande,
och potentiellt föränderliga, medvetandetillstånd
med avseende på anknytning. (…) Otrygga
mentala tillstånd vittnar… om närvaron av en
process, inte en oföränderlig struktur, och denna
process är i högsta grad aktiv – vilket visar sig i
dess kontinuerliga förvrängande effekter på
vuxna individers språkanvändning när de blir
ombedda att beskriva och utvärdera sin
anknytningshistoria.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar